Prenumerera på Teknikens Värld

100 procent äkta

Här har du äkta, svensk biljournalistik och inte något från Google Translate.

100-procent-akta

Skandalen med hästkött sålt som nötkött verkar få återverkningar på hela livsmedelsindustrin i Europa. Det är tydligt att vi som konsumenter inte kan lita på vad producenterna lovar.
Vad har hästköttsaffären med Teknikens Värld och biljournalistik att göra undrar du nu?
Jo, tyvärr är det så att även i biljournalistikbranschen är inte allt vad det först verkar vara. I stället för att göra egna tester på svenska vägar så översätts nu i stället regelmässigt biljournalistik från utlandet och förpackas som svensk i andra medier.
Ingen större fara, tänker du? De kan väl bedöma bilar i Tyskland och England också!?
Jo, det kan de absolut. Men problemet är att de kör bilar som inte är specade som svenska bilar. I deras tester har de aldrig sett en tjälskadad norrlandsväg eller kört på den grova asfalt som vi har i stora delar av det svenska vägnätet. De räknar inte heller på de speciella regler som rör svenska bilisters ekonomi.

Vissa utländska medier använder till och med den ISO-certifierade älgtestversionen där bilens bredd avgör hur bred älgtestbanan är. I Sverige har jag hittills aldrig varit med om att vägen blir bredare när det kommer en bredare bil. Men den största poängen med den ISO-certifierade älgtestbanan är att alla bilar klarar testet. De utländska medierna slipper därmed hitta några fel och brister och behöver följaktligen inte stöta sig med biltillverkarna.

I Teknikens Världs 65-åriga historia har vi aldrig vikt ned oss för biltillverkarna. Vi granskar i stället alla nya och begagnade bilar ingående för att upptäcka felen och påtala dem för våra uppdragsgivare – ni läsare. Därför inför vi nu också en stämpel i tidningen för att du som läsare ska vara säker på vad det är du läser. Varifrån texten och fakta kommer samt att vår enda agenda är att avslöja brister hos nya och begagnade bilar och hylla de bilar som är bra.
I dessa tider när ursprunget för både livsmedel och journalistik grumlas visar vi i stället tydligt att i Teknikens Värld får du tester utförda av våra kunniga, noggranna och svenska journalister, utförda på svenska vägar.
Ett exempel på att våra svenska tester är viktiga har vi på sidorna 10-11 i nya numret (kan även läsas på webben). I testet av nya Honda CR-V i Teknikens Värld nummer 2/2013 upptäckte vi att fyrhjulsdriften i nya CR-V inte håller måttet. Något som Honda har tagit på största allvar och efter vårt avslöjande test ska modellen uppdateras med ny mjukvara som kalibrerar fyrhjulsdriften bättre. Bara ett exempel på att obundna biltester på svensk mark gör bilarna bättre för alla.

Jag vet inte hur du ska undvika felaktiga eller rent av farliga råvaror i dina livsmedel framöver. Kanske måste du köpa allting direkt från bonden.
Men när det gäller opartisk, obunden biljournalistik som avslöjar snarare än döljer brister hos bilar är det mycket enkelt – fortsätt att läsa Teknikens Värld!

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa