Prenumerera på Teknikens Värld

80-talsreklam visar hur man kör så det röker

Att utveckla en Formel 1-bil kräver skärpa och beslutsamhet. Ett inre lugn. Varvtider och däcktemperatur analyseras bäst med några djupa halsbloss. I alla fall i denna reklamfilm från åttiotalet.

formel-1-80-tal

Att rökning var tillåten på krogen för bara ett par år sedan kan idag tyckas märkligt men frågan är om inte den tobaksreklamfilm du kan se nedan från mitten av 1980-talet ändå tar priset: här röks det i tävlingsbanans depå!

Lotusbilar i svart och guld för att marknadsföra cigarettmärket John Player Special är för svenskar synonymt med Ronnie Peterson, landets stora motorsportstjärna. Han körde i dessa färger 1973-75, 1978 och ett lopp 1976.

Just Lotus var det första Formel 1-stallet som bröt med att köra i de traditionella landsfärgerna: röd för Italien, ljusblå för Frankrike, silver för Tyskland, vit för Japan och mörkgrön för Storbritannien. Under Monacos Grand Prix 1968 rullade man ut en röd och vit Lotus 49 som marknadsförde cigarettmärket Gold Leaf. Sedan rökte i sort sett alla stall på. Därmed togs det första stegen till den kommersiella cirkus som Formel 1-sporten är idag. Kinas Grand Prix 2007 kom att bli det sista loppet där tobaksreklam var tillåten, men Ferrari har förlängt sitt samarbete med Philip Morris/Marlboro till 2015.

Om man som Formel 1-fantast blir både nostalgisk och röksugen så finns en mängd märken att välja på: Camel, Benson & Hedges, Mild Seven, Gauloises, Embassy, Lucky Strike, West… Eller varför inte rulla en stinkpinne själv med Samson löstobak och Rizla-papper?

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa