Prenumerera på Teknikens Värld

90-årig förare inte farligare än en 35-årig

Statistik visar att yngre bilförare utgör en större risk i trafiken än äldre. Lägst risk utgör 75-åringarna.

Walter Röhrl i Porsche Cayenne GTS

Under lång tid har det debatterats om äldre förare och den stora fara de av många sägs utgöra i den svenska trafiken. Debatten, som även lett till en utredning initierad av Transportstyrelsen som ska stå klar 2018, tog extra fart i sommar i och med två olyckor med förare i 80-årsåldern inträffade, en av dem med dödlig utgång.

Men säkerställd statistik, som tagit hänsyn till att äldre förare kör mindre än yngre, från både If och Folksam visar att äldre förare inte är farligare i trafiken än andra, tvärtom. I stället är det yngre förare som utgör störst fara. Exempelvis utgör en 18-åring 3,5 gånger högre risk för att orsaka en trafikolycka än genomsnittsföraren sett över hela åldersspannet. Vidare säger statistiken att en 90-åring inte är farligare än en 35-åring.

LÄS OCKSÅ: 90-talisterna farligaste förarna

Det är först vid 40 års ålder som risken sjunker till medelnivå och håller sig där till ungefär 80 års ålder. Den ålderskategori som utgör minst fara i trafiken är 75 år, de ligger ungefär 20 procent under genomsnittet. Vid högre ålder än så ökar risken och faran igen, men inte i den utsträckningen att den når de unga åldrarnas risknivå.

LÄS OCKSÅ: Äldre syskon farligare i trafiken

Tania Dukic Willstrand, forskare vid Statens väg och transportforskningsinstitut (VTI) med fokus på äldre i trafiken, är tveksam till införandet av eventuella hälsokontroller bland äldre förare, något som Transportstyrelsens utredning undersöker. Hon menar att införandet av kontroller i andra länder inte har lett till någon förbättring.

– Det har inte påvisat ökad trafiksäkerhet, säger hon till TT.

Andra menar dessutom att hälsokontroller av äldre förare är diskriminerande och inskränker deras frihet.

På bilden ovan ses Walter Röhrl, en av världens bästa rally- och racerförare genom tiderna, som i dag är 70 år gammal. Detta ess till förare har alltså fem år kvar innan han når den lägsta riskkategorin.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa