Prenumerera på Teknikens Värld

Alcraft GT – ny teknik och gamla begrepp

Nytt brittiskt märke andas både fram- och dåtid. Och formen både Jaguar och… Saab?

Alcraft GT

Storhetstiden för brittisk bilindustri må vara passerad men nu har Alcraft Motor Company presenterat sin första bil: Alcraft GT. Man har dock fortfarande lång väg att vandra, det rör sig om ett crowfoundingprojekt och fastän man bara kan visa upp en modell till Low Carbon Vehicle-mässan nästa vecka så siktar man på produktion redan 2019.

Det Silverstone-baserade företaget är grundat av affärsmannen David Alcraft och till sin hjälp har han folk som jobbat för såväl Morgan, Toyota, Daewoo och Michelin. Bilen i fråga är en blandning av gammalt och nytt. Den drivs av tre elmotorer på all fyra hjul men har även plats för en räckviddsförlängare.

I företagets presentation förekommer gamla klassiska ord som ”2+2” och ”Shooting Brake”. Bilen ska alltså ha ett baksäte av nödtyp och vara en sportig kombi – det sist nämnda är ett begrepp som varit i stort sett bortglömt men som ploppat upp under senare tid med bilar som Ferrari FF (numera GTC4Lusso) och Mercedes CLA. Till de gamla bilarna med etiketten hör bland annat Reliant Scimitar GTE och Volvo 1800ES. Och på tal om svenska bilar, påminner inte Alcraft GT lite om en modern upplaga av Saabs konceptbil 9-X BioHybrid från 2008? Ja, uppblandande med lite Jaguar F-Type.

Alcraft GT

De siffror som finns för Alcraft GT visar ett bagageutrymme på 500 liter, en räckvidd på 48 mil, totalt 600 hästkrafter samt en prestanda 0-100 km/h på 3,5 sekunder. Batterierna ska ligga i en T-form bakom framsätena och designelement som sticker ut är den blottade kolfiberkonstruktionen i B-stolparna.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa