Prenumerera på Teknikens Värld

Alfa Romeo 147 Q2 mot Seat Leon FR TDI

Européer med samma pappa. Det finns inget samarbete mellan Alfa Romeo och Seat. Men mellan 147 och Leon finns starka band – båda bilarna är verk av designern Walter da Silva. Vi ställer italienaren med ny framdifferential mot spanjoren som har racingformula i blodet.

Seat Leon FR TDI och Alfa Romeo 147 Q2.

Seat Leon FR TDI och Alfa Romeo 147 Q2.

Pizza eller paella. Tiramisu eller bizcocho. Det finns skillnader mellan italiensk och spansk matkultur – precis som det är skillnad på Alfa Romeo 147 och Seat Leon. Detta till trots är kopplingen mellan dessa bilar stark, eftersom Walter da Silva höll i ritstiftet båda gånger.

Och titta, båda bilarna har bakdörrar med dolda handtag, båda har en speciell inramning av bakre registreringsskylten, båda har liknande ovala bakljus som delvis placerats på bagageluckan. Och i ytterkant på nämnda ljuskällor syns ”höfter” som ger karosserna stans sedda bakifrån. En annan lustig detalj, 147 i Q2-utförande och Leon i FR-utförande har silverfärgade backspegelhus.
Att italienaren är hela åtta år gammal lyser faktiskt inte igenom allt för starkt. Stolarna är mjuka men ger bra sidostöd, justeringsmån på stol och ratt är tillräcklig. Men stolsvärmen sitter riktigt illa placerad, på utsidan och i bakkant av stolen. När ska Alfa Romeo förstå att detta reglage ska sitta på mittkonsolen? Det här är lika irriterande som det faktum att bagageluckan måste öppnas med ett tryck på nyckeln eller via en knapp som sitter på mittkonsolen. Hade knappen suttit lättåtkomlig på förardörren hade misstaget nästan varit förlåtet.
Ljudanläggningen är gammal, knapparna små och för att justera volymen måste du göra ny tryckning för varje steg – rejält irriterande. Den som vill ha cd-växlare (3 200 kronor) får dras med att byta skivor i bagaget. Rattreglage och treblinksfunktion saknas i ”vår” bil, men det tidigare finns som tillval för 1 000 kronor. Annan komfortutrustning är parkeringssensorer bak, kostar 3 200 kronor, men de är trasiga på testbilen. När backen läggs i kommer ett långt tinnitusskapande tjut. Illa!
Farthållare kostar 1 500 kronor, det är standard på Leon FR.
Mätartavlorna är mycket snygga och tydliga. Färddatorn mellan de analoga mätarna är också lättavläst, precis som klockan i samma fönster.
Materialvalen hos de beklädda dörrsidorna och den snygga strukturen på instrumentpanelen övertygar, det gör även kvalitetsintrycket – backsensorn undantagen. Och det vore väl skam om inte produktionen lyckats fintrimmas på åtta år.
Vi hoppar över till den nyare Leon FR som har betydligt hårdare stolar
än Q2. Här finns ännu mer sidostöd så de åkande fram bör inte vara alltför knubbiga. Även armstödet på dörren är hårt, inte så bekvämt på långfärd.

Baksätet är modell kyrkbänk, men i kampen mot 147 vinner ändå Leon baksätesronden. Rymligare på alla leder och med bättre lutning av ryggstödet. Leon går också att utrusta med sidokrockkuddar bak för 2 400 kronor. I 147 finns dock marginellt mer utrymme för fötterna som får plats en bit in under framstolarna.
Dessutom har italienaren ett litet mittarmstöd, det saknas helt i spanjoren. Ingen av bilarna har genomlastningslucka, men ryggstöden är fällbara. I Alfa 147 är proceduren lite krångligare eftersom du måste fälla fram sitsen och ta loss nackstöden för att få en så när slät lastyta. Båda bilarna har mycket höga invändiga lasttrösklar. Opraktiskt!
Seats hårda och kantiga tema fortsätter till ratten och växelspaksknoppen. Tumgreppen tio-i-två på ratten är rejält utsnidade men växelspaksknoppen, som försöker likna en joystick, är bara obekväm i handen.
Knappar och reglage är utspridda på en riktigt bred mittkonsol. Vissa knappar till ljudanläggningen har dubbla funktioner. Intervallet för att ändra inställningar är för kort så det blir ofta fel funktion som ändras. Upplägget är rörigt och inte helt intuitivt. Nästa miss är att klockan ligger i färddatorn och måste stegas fram varje gång. 

FR står för Formula Racing men den djupa instrumentpanelen ger bilen rejäl MPV-känsla. Som förare får du ingen känsla av var fronten slutar. Taket går långt ner i framkant och A-stolparna skymmer sikten du vill ha in i nästa kurva. Inte det minsta racemässigt.
Inte heller bakåtsikten imponerar. Något som spär på irritationen över av att parkeringssensorer inte går att kombinera med FR-modellens speciella stötfångare.
Dags att dra igång oljebrännarna. Det var inte många år sedan som sport och diesel inte kunde nämnas i samma mening, i dag är läget annorlunda.
Kraftkällan på 1,9 liter och 150 hästkrafter i 147 är bekant från Saab 9-3, bland annat. I 147 upplevs den som mycket sofistikerad. Något störande dieselknack kan knappt skönjas och vid acceleration kommer kraften linjärt och utan fördröjning. Dieselmotorns hårda gång har dock den tråkiga bieffekten att det vibrerar i ratten på tomgång.

Det mesta intressanta är emellertid tillägget Q2 vilket talar om att den här modellen har en differential på den drivande framaxeln. Det rör sig om en mekanisk torsendifferential med en låsning på upp till 25 procent.

Den ökade körglädjen är påtaglig. Det går bra att gasa innan utgången av kurvorna, bara föraren styr rejält så drar bilen sig ut ur kurvan på ett förtroendeingivande sätt. Lika rolig körning upplevde vi senast i Ford Focus RS från 2002. Den bilen hade 215 turboladdade hästkrafter på framhjulen, hanterbara tack vare en Quaife-differential.
Tyvärr fanns det ingen snö eller halka under den period vi genomförde duellen. Ett test av differentialen, på våra rullar som används för att testa fyrhjulsdriftsystem, förbryllade oss dock. Alfa 147 Q2 blev stående med ett hjul snurrande på rullen och det andra på vanlig barmark. Seat Leon FR lyckades komma av rullarna med hjälp av den elektroniska differentialen som är inbyggd i antispinnsystemet. Alfa Romeos tekniska personal i Sverige hävdar dock att bilen ska klara att ta sig iväg om ett däck står på blankis och ett däck befinner sig på asfalt. Återstår att se om verkligheten ger dem rätt. Rullarna klarade bilen i alla fall inte.

Seat plockar ut 170 hästkrafter ur sin 2,0-litersmotor. Kraften når framhjulen via en sexväxlad manuell låda. VW Golf GT med samma 170-hästarsmotor kan fås med dubbelkopplingslådan DSG. Den finns inte som tillval för dieseldrivan Leon FR. Den som vill ha DSG får i stället välja den mindre sportiga Leon Stylance med 140-hästars dieselmotor, eller FR med 200 hästar stark bensinmotor.
Seats motor knackar och lever mer än Alfas vilket leder till att man helst växlar redan vid 2 000 r/min. Kraften kommer med stark ketchupeffekt och det går ut över komforten, i negativ bemärkelse. Ovanpå detta ska läggas ett stenhårt chassi och en rejält bullrig kupé. Det här är inte bilen du vill åka på långfärd med. Synd, för motorn går snålt när den får lunka på i motorvägsfart.
Men på kurviga småvägar drar det i ratten och bilen vill åka än hit, än dit. Lägg ett stötigt chassi ovanpå detta och du förstår att upplevelsen inte är lika sofistikerad som i 147.
Men då är väl den italienska seger glasklar? Nej, en kvarts miljon kronor för en gammal modell i den här storleksklassen, med den är utrustningen och den motorn – det känns minst sagt magstarkt. Tänker du inte på priset är emellertid 147 tilltalande, och erbjuder en speciell körglädje tack vare Q2.
Seat Leon är som helhet en mer praktisk bil, men i FR-utförande är den för burdus. Det förnuftigaste valet skulle i så fall vara nämnda Leon Stylance med 140-hästarsdieseln, gärna parad med den genomfina växellådan DSG. Men vem köper bil på förståndiga grunder när det är italiensk passion eller spanskt temperament som efterfrågas?

Seat Leon FR TDI

Pris
226 400 kronor.


Motor
Diesel. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 18,5:1. Borrning/slag 81,0/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4 200 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 800 r/min. Kraftöverföring Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring fram och bak. Fram MacPherson med undre triangellänk, krängningshämmare. Bak multilänkaxel.


Styrning
Kuggstång med elektromekanisk servo. Vändcirkel 10,7 meter.


Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg 7 tum, däck 225/45 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 258, längd 432, bredd 177, höjd 146, spårvidd f/b 153/151. Tjänstevikt 1 406, maxlast 495, max släpvikt 1 400. Tank 55 liter.


Fartresurser*
Toppfart 214 km/h.
Acceleration 0-100 km/h 8,2 s.


Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,78, landsväg 0,50, blandad körning 0,60 l/mil. CO2 160 g/km.


*Enligt tillverkaren.

Alfa Romeo 147 Q2

Pris
249 500 kronor (5-d).


Motor
Diesel. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 17,5:1. Borrning/slag 90,4/82,0 mm, cylindervolym 1 910 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 305 Nm vid 2 000 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift med diffbroms. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram länkarmar med övre och undre triangelstag, bak individuell upphängning med undre triangellänkar.


Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,5 meter.


Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg 7 tum, däck 215/45 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 255, längd 422, bredd 173, höjd 144, spårvidd f/b 152/150. Tjänstevikt 1 385, maxlast 405, max släpvikt 1 300. Tank 60 liter.


Fartresurser*
Toppfart 208 km/h.
Acceleration 0-100 km/h 8,8 s.


Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,80, landsväg 0,47, blandad körning 0,59 l/mil. CO2 157 g/km.


*Enligt tillverkaren.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa