Italienska biltillverkaren Alfa Romeo satsar sig in i framtiden. Flertalet nya modeller, nya drivlinor och utökad närvaro på flera av världens marknader.

Alfa Romeo är helt klart på stark frammarsch, mycket tack vare Giulia och Stelvio. 115 000 bilar sålde man världen över under fjolåret, betydligt fler än vad man lyckats med de senaste sex åren. Men italienarna nöjer sig inte med den nivån, de ska satsa sig in i framtiden och målet är 400 000 sålda bilar under 2022, alltså om bara fyra och ett halvt år.

För att nå dit behöver de bredda sin portfölj – rejält. I dag täcker deras modellflora 46 procent av marknaden, om knappt fem år ska den täcka 71 procent.
Många nya modeller står på tur, bland annat ska Giulietta förnyas samtidigt som Giulia och Stelvio ska förlängas för extra benutrymme i baksätet. De båda sistnämnda kan vi misstänka är ämnade för Kina, en marknad som Alfa Romeo har ett uttalat mål att etablera sig på (så även USA-marknaden).

Vidare ser vi två nya suvar, en som är storleken mindre än Stelvio och en som är snäppet större.
B-segmentet gapar dock tomt. I dag finns MiTo där, men enligt Alfa Romeos presentation finns ingen MiTo i framtiden. Förmodligen stoppas produktionen av den lilla modellen när som helst, den är ju ändå tio år gammal.

Foto: Illustration Mattias Rabe

De nya modeller som kanske lockar får hjärtat att banka hårdast är de båda som placerats i klassen ”Specialty” – GTV och 8C.
Den klassiska coupébeteckningen GTV kommer alltså tillbaka. Det är högst sannolikt att det handlar om den Giulia Coupé som vi skrev om för ett par månader sedan och samtidigt illustrerade med en bild (se bilden ovan)
Enligt Alfa Romeo kommer nya GTV ha en perfekt viktbalans om 50/50, ha över 600 hästkrafter med hjälp av E-boost, fyrhjulsdrift med torque vectoring och ha plats för fyra personer. Låter det lockande?

Alfa dammar alltså även av den andra (de har många fler än så) klassiska beteckningen 8C som användes under 1930-talet och som även prydde den exklusiva sportbilen 8C Competitizione mellan 2007 och 2010.
Enligt Alfa Romeo får nya 8C en kolfiber-monocoquechassi, mittmotor med dubbelturbo som driver bakhjulen, elmotor som driver framhjulen, över 700 hästkrafter och topprestanda – 0-100 km/h på under tre sekunder.

I planerna finns hybrider av olika slag, inklusive sex laddhybrider. Dessa ska täcka upp för dieselbilarna som försvinner.
Bilarna ska vara uppkopplade precis som det mesta annat i dag och självkörande enligt nivå 2 och 3, alltså inte mycket högre än vad som erbjuds i dag. Exempelvis har Volvo sagt att de ska erbjuda nivå 4 om bara tre år.

Ta en titt i galleriet nedan om du vill fördjupa dig i Alfa Romeos företags- och produktstrategier de kommande åren.

Visa kommentarer
NUVARANDE Alfa Romeo berättar om framtiden – ny GTV och 8C samt elektrifiering
NÄSTA Volvo V60 R försöker smyga förbi