Prenumerera på Teknikens Värld

Alfa Romeo GT 2,0 mot Hyundai Coupé 2,7 V6

Skönheten främst.

Provkörning av Alfa Romeo GT 2,0 och Hyundai Coupé 2,7 V6

Provkörning av Alfa Romeo GT 2,0 och Hyundai Coupé 2,7 V6

Köparna av sportcoupéer är ofta yngre eller äldre. Livet med barnstolar, hockeyutrustningar och hästsläp låter sig sällan förenas med de estetiska kraven. De unga singlarna tvingas så småningom byta in snyggingen mot något mer praktiskt – men i ett senare skede av livet kan det bli aktuellt med en coupé igen.

Hyundai Coupé och Alfa GT är exempel på tvådörrars sportcoupéer i en något så när överkomlig prisklass, under 300 000 kronor i alla fall. Hyundai är en så kallad ”facelift”, alltså en modifierad upplaga av en existerande modell. Alfa GT är en utveckling av fyrdörrarsbilen Alfa 156 (som sedan GT presenterades redan har bytts ut mot Alfa 159).Låt oss börja med det minst viktiga i en coupé, baksätet. Skillnaderna är trots allt av intresse. Hyundai har visserligen två sittplatser bak, men benutrymmet är minimalt. Tillverkaren har varit så övertygad om att ingen tänker sitta där att nackskydden har slopats. En hylla över bagagerummet saknas också.

Taket, eller rättare sagt bakrutan sluttar så mycket att en vuxen person inte ryms där utan att luta huvudet. Det finns en varningsskylt som varnar för konsekvenserna av att stänga bakluckan utan att varna eventuella baksätespassagerare. Varningen är befogad och understryker att Hyundai Coupé är en tvåsitsig bil.Alfa GT är visserligen inte rymlig i baksätet och att det är godkänt för tre personer innebär verkligen inte att någon av dessa tre sitter bekvämt. Men både takhöjd, axelbredd och kupéutrymme överträffar den koreanska konkurrentens mått och i säkerhetens intresse finns sidokrockkuddar och nackskydd till samtliga åkande.

Familjevänlig är ett för starkt ord, men barn under tonåren kan tänkas ha överseende med den bristande komforten för nöjet att få åka Alfa. Baksätet är delat och fällbart i båda bilarna och bagageutrymmet fullt godtagbart för två personers packning.Exteriören kan var och en bedöma själv och av dem som uttalade sig under testperioden – mackföreståndare, korvkioskbiträden, kolleger, mannen på gatan, familjemedlemmar – gick omdömena entydigt i Alfas favör. Men Hyundai Coupé har befriats från de formmässiga överdrifterna på förra versionen och drog till sig en del beundrande blickar (när inte Alfan var i närheten).

Även från insidan upplevde de flesta Alfa GT som betydligt smakligare. Men under körningen blottades ett antal brister. De djupt liggande instrumenttavlorna med röda lysdioder är svåra att läsa av. Förare som sitter långt bak slår lätt armbågen i mittarmstödet när de växlar. Det är svårt att hitta en riktigt bra körställning trots att ratten kan ställas i både höjd och längd. Dessutom har klimatanläggningen svårt att hänga med när solen gassar.I Hyundai är det lättare att läsa instrumenten. Men materialen är torftigare och körställningen är svår att justera in även här. Det är ju lågt i tak i båda bilarna och då är det inte så enkelt att konstruera kupén så att människor av olika format sitter bra – särskilt inte om ratten, som i Hyundai, inte kan justeras horisontellt utan bara vickas uppåt och neråt.Förmodligen för att understryka det sportiga hos bilen har Hyundai installerat en mätare som visar det aktuella vridmomentet. Detta är en utrustningsdetalj det koreanska märket är ensamt om, vilket inte torde vara någon tillfällighet.Nackdelen som en låg och elegant coupékaross oundvikligen drar med sig är att framsätet hamnar långt bak, ungefär mitt i bilen, och att dörrarna därför måste göras breda.

Dagens tomtpriser och kvadratmeterhyror medger ett minimalt utrymme för varje bil. Där kommer en sportcoupé i kläm. Eller rättare sagt de som åker i den. Det finns olika tekniker för att åla eller pressa sig ur en sportcoupé där dörren bara kan öppnas på glänt. Ingen av dem medger ett graciöst kroppsspråk och inga vita jeans eller välpressade kostymer klarar operationen utan efterverkningar. Att coupékarossens sidofönster buktar kraftigt inåt gör det inte enklare.En del sportbilar har måsvingedörrar just av det här skälet. Är det inte dags för skjutdörrar som på lilla Peugeot 1007 ?

Men en sportig bil är ju inte bara till för att gå ur och i, och att tittas på. Körupplevelsen är väl ändå det viktigaste? Okej då. Både Alfa GT och Hyundai Coupé har mycket att ge på den här punkten, därmed inte sagt att körglädjen sitter i karossens form eller i antalet dörrar.Just köregenskaperna brukar vara Alfas främsta argument. GT vansläktas inte. Bilen styr villigt in i kurvorna med hjälp av en styrning som är exakt och lagom känslig, och håller sedan spåret vackert med ett minimum av krängning. Konkurrenten från Korea har inte riktigt samma känsla i styrning eller fjädring och är lite mer benägen att växla mellan understyrning och överstyrning. Men även Coupé har vägegenskaper som förtjänar beröm.Elektroniskt antisladd- och antispinnsystem är enligt Hyundais broschyrer standardutrustning. Så borde det helst vara på alla bilar. Till vår förvåning blinkade det aldrig i lampan på instrumentpanelen när bilen slängdes hit och dit i konbanan, och någon antispinnfunktion gjorde sig aldrig gällande när vi testade några ordentliga rivstarter.ESP existerade helt enkelt bara i broschyren. Generalagenten konstaterade samma uteblivna säkerhetssystem på ytterligare en Hyundai Coupé. Något hade gått snett i beställningen. Olycklig timing med tanke på den färska undersökning från Folksam som visar att ESP är en av de absolut viktigaste säkerhetsdetaljerna.Med ESP kan det vara som med krockkudden – en grej som bara kommer till användning en enda gång under bilens livstid, för att inte tala om förarens och passagernas. Just då är det inte så kul om säkerhetssystemet bara inte finns där.Bilens uppträdande i väjningsprovet var icke desto mindre föredömligt, Hyundai Coupé var nästan lika kvick och trygg i konbanan som Alfa GT. Den som inte vill ha koreanska däck kan notera att Hyundai har Michelin Pilot Sport som standard.Alfa GT har antisladd och antispinn som standard och här fanns prylarna i verkligheten också. Antisladdsystemet visade sig till och med vara ett av de bästa vi provat. Det tillät snabb körning mellan konerna och när sladdtendenserna kom grep systemet in snabbt och resolut, men så kortvarigt att föraren kunde fortsätta att styra utan att farten bromsades ned kraftigt.Tack vare detta kunde Alfa GT köras ännu säkrare genom konbanan än Hyundai. Vi noterade 80 respektive 75 km/h med 330 kg last, vilket är gränsen för Hyundai. Alfa Romeo tillåter hela 470 kg maxlast och det visade sig vara alldeles för mycket – fjädringen bottnade direkt och det gick inte ens att pressa in lillfingret mellan bakdäck och skärmkant.Särskilt bekvämt på vägen går ingen av de både sportcoupéerna, men Alfans fjädring är en aning bättre dämpad.

Att använda ordet ”tystare” i det här sammanhanget känns fel, låt oss i stället säga att Hyundai bullrar ännu värre än Alfa. Det är de breda däcken som väsnas till den grad att det uppriktigt sagt förtar det mesta av glädjen med att köra bilarna. Båda hade 17 tums hjul, standard på Hyundai men tillval på Alfa som förmodligen går tystare och bekvämare med standarddimensionen 16 tum. Hyundai säljs i Sverige bara med en 2,7-liters V6-motor medan Alfa-köparen kan välja mellan en fyra på 2,0 liter och en V6 på 3,2 liter. Den senare ger ett temperament som enligt min mening blir i rivigaste laget för framhjulsdriften. Framför allt åker priset upp med 60 000 kronor, rätt tungt med tanke på att redan den fyrcylindriga basversionen 2,0 JTS Progression är 55 000 dyrare än Hyundai Coupé V6.Skillnaden i effekt är bara två hästkrafter till Hyundais fördel och accelerationsproven visade heller ingen stor skillnad.

Alfa-fyran har en väldigt trevlig karaktär utom möjligen på tomgång, då den går ganska hårt. Den italienska bilen har trevligare växellåda och koppling, även om Hyundai har ett litet trumfkort i den sexväxlade lådan. På motorväg varvar motorn lite mindre än Alfas fyra vilket ger en smula lägre förbrukning.Hyundais V6-motor har ett dåligt rykte att dra mycket bensin i andra modeller (Santa Fé, Trajet), men det beror nog mest på att den där arbetar ihop med en oekonomisk automatlåda. Alfan drog lika mycket, ja till och med en centiliter mera per mil.Andrahandspriset har tyvärr en förmåga att sjunka som en sten när det gäller sådana här modeller, men nu är det vår och varför haka upp sig på en massa tråkiga ekonomiska omständigheter när vägarna äntligen ligger fria från is, snö och salt? Vårt val blir Alfa GT eftersom den är snyggare, roligare och verkligen förmår sätta fart på ha-begäret. Det är bara att blunda och ta sig för plånboken.

Hyundai Coupé 2,7 V6

Pris
239 900 kr.


Motor
Tvärställd 6-cyl V med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 86,7/75 mm, volym 2 657 cm3. Max effekt 167 hk (123 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 245 Nm vid 4 000 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad.


Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben och triangellänkar. Bak fjäderben och dubbla tvärlänkar. Krängningshämmare fram och bak.


Styrning
Kuggstång med servo (hastighetsavkännande). 2,7 rattvarv. Vändcirkel 10,9 m.


Bromsar
Skivbromsar (ventilerade).


Hjul och däck
Fälg 7 tum, däck 215/45 R17.


Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 253, längd 440, bredd 176. höjd 133, spårvidd fram/bak 149/149. Tjänstevikt 1 430 kg, maxlast 330. Släpvikt 1 400. Tank 55 l.


Fartresurser (fabriksuppgifter)
Toppfart 222 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,6 s (TV-mätning).


Förbrukning (fabriksuppgifter)
EU-norm: Stad 1,39, landsväg 0,76, blandad körning 0,99 l/mil. Testförbrukning 1,11 l/mil.

Alfa Romeo GT 2,0

Pris
294 900 kr.


Motor
Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression11,5. Borrning/slag 83/91 mm, volym 1 970 cm3. Max effekt 165 hk (121 kW) vid 6 400 r/min, max vridmoment 206 Nm vid 3 250 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad.


Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) och dubbla triangellänkar. Bak fjäderben med dubbla tvärlänkar och ett längsgående stag. Krängningshämmare fram och bak.


Styrning
Kuggstång med servo. 2,1 rattvarv. Vändcirkel 11,5 m.


Bromsar
Skivbromsar, de främre ventilerade.


Hjul och däck Fälg
6,5 tum, däck 205/55 R16 (tillval 225/45 R17).


Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 449, bredd 176, höjd 136, spårvidd fram/bak 152/151. Tjänstevikt 1 395 kg, maxlast 470, max last 1 300. Tank 63 l.


Fartresurser (fabriksuppgifter)
Toppfart 216 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,9 s (TV-mätning).


Förbrukning (fabriksuppgifter)
EU-norm: Stad 1,22, landsväg 0,67, blandad körning 0,87 l/mil. Testförbrukning 1,12 l/mil.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa