Prenumerera på Teknikens Värld

Alfa Romeo GT mot Peugeot 407 Coupé

Döende Dandys. När allt fler modellvarianter följer crossover-trenden med byggkoncept som suv, sav, mpv etcetera känns det avstressande skönt att kliva in i en klassisk coupé. Särskilt i en av dessa två.

Provkörning av Alfa Romeo GT och Peugeot 407 Coupé

Provkörning av Alfa Romeo GT och Peugeot 407 Coupé

Att göra coupé av en förhållandevis vanlig bilmodell var förr ett vanligt sätt att göra något läckert av en alldaglig folklig familjebil. Särskilt Opel var hejare på att göra folkliga Rekord- och Commodorecoupéer. De moderna versionerna GTC och Astra Twin Top är varianter på coupétemat, men följer inte det klassiska mönstret. Till det krävs det mer skönhet i kravspecen och det fixar inte den moderna ”folkcoupén” – plåttakscabrioleten.

Italienska Alfa Romeo och franska Peugeot har inte fallit för frestelsen att rationalisera bort coupémodellerna ur produktprogrammen. Alfa Romeo erbjuder utöver nyintroducerade Brera även Alfa GT, som i grunden är ett hopplock av Alfa 147 och 156. Brera är för övrigt baserad på Alfa 159.

Nya Peugeot 407 Coupé bygger som namnet antyder på 407-modellen, men snitsen i linjerna är betydligt sturskare och än mer egna än hos sedanmodellen. Ursprungsidén till linjerna på 407 Coupé står att finna i konceptbilen Initiale, som visades redan 1997. Då ritade Peugeots designavdelning tillsammans med designhuset Pininfarina. Nya 407 Coupé är helt och hållet ritad i Frankrike.

Utseendemässigt är Alfan den bilen som flest människor faller för, formerna känns tidlösa och Bertone har gjort ett gott jobb när de stylade karossen. 407 Coupé anser många är aggressiv och framförallt stor – bilen är faktiskt lika lång som nya Volvo S80. Bredvid både ser och är Alfa GT ett halvnummer mindre.
Tanken att göra folklig lyx är inte helt fel. Alla människor önskar sig inte slösande utrymmen, många lever i singel- eller parhushåll och har inte behov av att frakta staketplank, skrymmande blöjpaket eller barn till/från skolan och träningar stup i kvarten. Folk som hellre lägger pengarna på designerjeans, heminredning och sin personliga stil. Folk som hellre önskar sig en egen coupé.

Prismässigt haltar jämförelsen mellan Alfan och Pegan. Om vi bestyckar både med liknande fyrcylindriga motorer, GT med 2,0-liters fyrcylindrig motor på 165 hästkrafter och 407 Coupé med 2,2-liters fyra på 160 hk skiljer det nästan 60 000 kronor, till Alfa Romeos nackdel. Alfa GT 2,0 JTS är klart snabbare än 407 2,2 Coupé så i stället höjer vi ribban. För nästan samma peng som Alfa Romeo GT 2,0 JTS får man Peugeot 407 Coupé 3,0. Vi pratar om styvt 320 000 kronor om vi låter utrusta bilarna till samma nivå. Alfa GT 3,2 V6 med rytande 240 hästkrafter under huven kostar 384 900 kronor för dem som har råd. För rättvisans skull redovisas accelerationssiffrorna för båda Alfacoupéerna. Vid våra egna accelerationsprov visar det sig att den manuellt växlade Alfacoupén är dryga halvsekunden långsammare än Peugeot med automatlåda. 0-100 km/h tar 8,9 sekunder med Alfa GT 2,0 JTS, Peugeot 407 V6 spurtar på 8,3 sekunder. Vill du ha rivigare tempo hos Alfa väljer man den biffiga GT V6 3,2 som klarar sprinten på 6,9 sekunder enligt våra mätningar.

GT har funnits några år (debut 2003) och det märks på materialval och detaljkänslan som inte räcker upp till den man finner hos exempelvis storebror Brera. Eller för den delen hos 407 Coupé. Inuti Alfa GT är det mörkt, de låga sidorutorna gör sitt till det måttliga ljusinsläppet. Instrumentbrädan, hämtad från Alfa 147, har svårt att hävda sig mot lyxkänslan man har bakom ratten på Peugeoten. Särskilt utförandet på skinninredningen hos Peugeot smickrar med sömmar kontrasterande i färg. Den skinnklädda instrumentbrädan gillas av de allra flesta och ser klart lyxig ut. Äkta alfistister tänder på den knubbiga Alfa GT-ratten, de djupt placerade instrumentrundlarna och den illröda belysningen, Även om det är en kliché så känns Alfa GT sportig, Peugeot gubbig.

Sittställningen i Alfa GT är svår att få rätt. Vi saknar längre justermån i längdled på ratten och möjligheten att sänka stolen ytterligare. Det låga choppade taket gör att långa förare har svårt att få plats. Den tidigare GTV-modellen led av samma ”fel”.
Inställningsmöjligheterna på Peugeots förarplats är mycket bättre, samtliga provförare sa sig sitta bäst i 407 Coupé. Kritiken som kan riktas mot stolarna är kort sittdyna och att de känns platta och hårda.
Storleken på den stora vindrutan är närmast att jämföra med glas-sjoket hos en turistbuss, Alfarutan är som en skottglugg i jämförelse. Dock är närsikten framåt i 407 klart begränsat, det är svårt att vet var man har bilen under parkeringsmanövrar.
Insteget till baksätena hos coupémodeller är av förklarliga skäl knapert, enklast tillträde erbjuder den större Peugeoten. De långa dörrarna är dock hopplösa i trånga utrymmen, i sidolutning eller i backe gör dörrarnas egenvikt det svårt att öppna eller stänga. Under provperioden trodde flera  passagerare att dörren var låst eftersom de inte orkade öppna den!
På plats i baksätena ryms undertecknad (186 centimeter), om än knappt. Alfa GT är registrerad för tre baksätespassagerare, 407 Coupé endast för två. Komforten är liknande i de båda baksätena, de lågt skurna taklinjerna skär effektivt av takhöjden bak, knäutrymmena är begränsade. Peugeots lösning 2+2 är att föredra, på var yttersida finns småfack och den ljusare inredningsstilen gör utrymmet mindre klaustrofobiskt. Lägg därtill att Peugeoten är 33 centimeter längre och elva centimeter bredare.

Alfa GT är utseendet till trots en tredörrars halvkombi. Baken öppnar upp stort och gör det möjligt att lyfta in sin nyinköpta vägg-tv i storformat – klart praktiskt. Bagageutrymmet i 407 Coupé är godkänt, den fällbara baksätesryggen ökar på flexibiliteten.
Vägegenskaperna hos Alfa GT är mer alerta än hos 407 Coupé, åtminstone så länge färden går på småvägar. Styrkänslan hos GT är levande och kommunikativ, en fröjd att ratta helt enkelt. Växlingarna är långa i slaget i gammal god Alfastil, man snarare smeker än kastar in nästa kugg. Peugeot häver sig runt kurvorna och uppmanar inte till lek/bus så som Alfan gör. Där Alfa är knivskarp i styrprecision, in/ur kurvböjarna känner man tydligt av storleken och tyngden hos 407 Coupé. Peugeotföraren njuter i stället av god riktningstabilitet och bättre sittkomfort – 407 Coupé är klart en bil för långdistansare. Ute på lands- eller motorvägen distanseras Alfa GT ganska omgående. Komforten hos GT är bitvis undermålig jämfört med 407 Coupé. I motorvägsfart börjar det susa kraftigt från vindrutestolparna, så mycket att vi först trodde att det var fabrikationsfel. För jämförelse provade vi även GT 3,2 V6 men även den hade det kraftiga dånet vid 110-120 km/h. Inte alls som vi kom ihåg Alfa GT från tidigare provkörningar. En elak provförare benämnde Alfa GT med ”Gran Tinitus – efter en 50-milatur”.
Överlag skickar inte Alfa GT några signaler om att vara den långfärdskamrat som namnet antyder. I stället passar bilen bäst som lekkamrat på slingriga småvägar, eller hellre som posör i de rätta kvarteren i stan.  

Valet mellan dessa är som alltid en smaksak, att betala drygt 50 000 kronor extra för en skön sidosiluett kan ju tyckas som ren idioti, men biltypen väcker alltjämt extra avund hos betraktare. Särskilt icke bilintresserade förstår sig uppskatta dessa klassiska coupéerna. Peugeot 407 Coupé 3,0 må vara förlåten sina oinspirerade vägegenskaper och i vissa ögon pensionärsmässiga stil, det mogna uppförande attraherar.
Ryktet om att modelltypen ­coupé skulle vara på ättestupans brant är därmed klart överdriven.

Alfa Romeo 2,0 JTS

Pris
314 900 kronor.


Motor
Tvärställd 4-cyl rak med 2 över­liggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,3. Borrning/slag 83/91 mm, volym 1 970 cm3. Max effekt 165 hk (121 kW) vid 6 400 r/min, max vridmoment 206 Nm vid 3 250 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. sekventiell växling (Selespeed).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram dubbla triangellänkar. Bak fjäderben med längs- och tvärlänkar. Krängningshämmare fram och bak. Elektronisk chassikontroll (VDC) och antispinn (ASR).


Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,5 m.


Bromsar
Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg 6,5 tum. Däck 205/55 ZR16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 260, längd 449, bredd 176, höjd 136, spårvidd fram/bak 152/151, tjänstevikt ca 1 400, släpvikt 1 300. Tank 63 l.


Fartresurser (fabriksuppgifter)
Toppfart 216 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,7 s.


Förbrukning (fabriksuppgifter)
Stad 1,23, landsväg 0,68, blandad körning 0,87 l/mil.


Fartresurser 
0-50 – 3,0 sek.
0-100 – 8.9 sek.
0-160 – 22,3 sek.
0-402 m – 16,4 sek – 140,2 km/tim

Peugeot 407 Coupé V6

Pris
320 000 kronor.


Motor
6-cyl tvärställd V-motor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,9. Borrning/slag 87,0/82,6 mm, volym 2 946 cm3 . Max effekt 211 hk (155 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 290 Nm vid 3 750 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell (6-växlad automat tillägg).


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) och dubbla triangellänkar. Bak flerlänksaxel.


Styrning
Kuggstång, variabel progressiv servo. Vänddiameter 12,0 m.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.


Hjul
Fälg 8 tum. Däck 235/45 R18.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 273, längd 482, bredd 187, höjd 140, spårvidd fram/bak 108/100 . Tjänstevikt 1 710, maxlast 310. Tank 67 liter.


Fartresurser*
Toppfart 241 km/h. Acceleration 0-100 km/h , 8,4 s.


Bränsleförbrukning*
EU-norm blandad körning 1,02 l/mil.


Fartresurser
0-50 – 3,2 sek.
0-100 – 8,3 sek
0-160 – 19,0 sek
0-402 m – 16,0 sek – 146,2 km/tim

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa