Prenumerera på Teknikens Värld

Alfa Romeo + Sauber = sant!

Alfa Romeo är tillbaka i Formel 1 efter mer än 30 års frånvaro. Och som väntat gör italienarna det tillsammans med Marcus Ericssons stall Sauber.

Alfa Romeo Sauber

Ryktet om Alfas återkomst har gått länge och nu har det blivit officiellt. Från och med nästa säsong heter teamet Alfa Romeo Sauber F1 Team. Alfa Romeo kommer att vara titelsponsor för Sauber och avtalet är flerårigt. Under motorkåpan bak kommer det dock att sitta en motor tillverkad av Ferrari, 2018 års version, även om den får Alfa Romeo-logga på sig.

Vilka som ska köra för teamet är fortfarande inte klart men när nu nyheten om Alfa Romeo kommit så borde det inte dröja mer än ett par dagar, det vill säga tills denna nyhet sjunkit in och teamet behöver hamna i media igen. Det anses som klart att GP2-mästaren Charles LeClerc kommer att köra en bil medan det står mellan Marcus Ericsson och Antonio Giovinazzi om den andra.

Alfa Romeo är faktiskt en riktigt klassiker i Formel 1-sammanhang och de första säsongerna för serien 1950 och 1951 vann Nino Farina och Juan Manuel Fangio i Alfa Romeo-bilar.

1961 gjorde man comeback som motorleverantör för att 1979 åter bli ett fabriksteam. Bästa placering blev en sjätte plats i konstruktörs-VM 1983. 1985 drog man tillbaka ställningarna helt.

Alfa Romeo 183T med italienaren Andrea de Cesaris bakom ratten under 1983 års Formel 1-VM.

Alfa Romeo 183T med italienaren Andrea de Cesaris bakom ratten under 1983 års Formel 1-VM.

Även om det ännu inte är klart om Marcus Ericsson bli kvar hos Sauber så finns det en svensk Formel 1-koppling mellan Alfa Romeo och Sverige. Under Frankrikes Grand Prix 1971 var Ronnie Petersons March 711 utrustad med Alfas V8-motor. På 20:e varvet gick den upp i rök, kanske med Ronnies hjälp som avskydde den svaga motorn. Det kom att bli det enda Grand Prix han inte körde med Fords V8.

Sveriges Grand Prix 1978 går till historien då den vanns av Niki Lauda i Brabhams märkliga fläktbil BT46B. Det kom att bli det enda loppet för bilen innan den förbjöds. Bilen höll varvrekordet på banan i Anderstorp ända till 2009. Kraftkälla? Alfas tolvcylindriga pannkaksmotor.

Läs gärna också vad Janne Blomqvist skriver om detta på F1-bloggen.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa