Från och med den första juli höjs miljöbonusen kraftigt på både elbilar och laddhybrider. Till och med gasbilar får en premie och nu kan äntligen laddhybrider bli lönsamma!

Inom kort införs nya skatteregler i Sverige och förändringarna kommer att bli stora. Medan många bensin- och dieseldrivna bilar får kraftigt höjd skatt får renodlade elbilar bonusen höjd från 40 000 kronor till 60 000 kronor. Men även laddhybrider får ökad bonus. Dagens fasta bonus på 20 000 kronor blir efter halvårsskiftet differentierad efter koldioxidutsläppet. BMW i3 med räckviddsförlängare får rekordhöga 49 200 kronor i bonus! Dessutom får du rabatt på förmånsvärdet.
Elektrifieringstrenden kommer därför att förstärkas i höst. Mest attraktiva kommer de prisvärda och flexibla laddhybriderna att vara. De har redan i dag sådana prislappar att de framstår som de smartaste valen i sina modellprogram. Ytterligare prissänkningar lär inte behövas, så länge staten fortsätter skjuta till bonuspengar.

Kia Niro Plug-In för 299 900 kronor är en sådan spjutspets som sätter ribban på laddhybridmarknaden. Volkswagen Passat GTE laddhybrid är i dag den mest sålda Passat-modellen, och säljs till ett kampanjpris på 399 900 kronor. Med ett bra inköpspris behöver man inte oroa sig för värdeminskningsförlusten.
Elbilar har än så länge inte varit lika eftertraktade. Grunden är att vi ännu inte har tagit klivet in i elbilsamhället. Det är helt enkelt fortfarande svårt att långköra en elbil. Men den nya elbilsbonusen kommer att göra det mer attraktivt att investera i en elbil. 60 000 kronor i bonus betyder att staten betalar över en fjärdedel av priset på Smart Fortwo Electric, i dag landets billigaste elbil för 221 900 kronor. Efter bonusen är merkostnaden inte mer än vad Smart-föraren kan spara in på bränslet på några år.

Men samtidigt som utbudet av elbilar och laddhybrider är större än någonsin, är det ändå begränsat. Det händer mycket 2018 och kommer att hända ännu mer 2019 och 2020. Prisutvecklingen och batteriutvecklingen de närmaste året förväntas bli drastisk.
Det är en positiv utveckling som talar för elbilen – men kan samtidigt också vara en anledning till att hålla i plånboken. Att köpa en dyr elbil kan kosta mycket i form av andrahandsvärdesförlust när det finns nyare och modernare alternativ som konkurrerar ut den gamla bilen.

Elbilar

Audi e-tron
Pris: Ej prissatt
Bonus: 60 000 kr.
Förmånsvärde: Uppgift saknas
Batteri: 95 kWh.
Räckvidd: 50 mil
Motor: 435 hk.

I höst börjar Audis nya el-suv att säljas. Hög prestanda talar för en hög prislapp, kanske 800 000 kronor. Bilden visar prototypen som visades på Genèvesalongen i mars.

Jaguar I-Pace
Pris: 829 000 kr.
Bonus: 60 000 kr.
Förmånsvärde: Uppgift saknas.
Batteri: 90 kWh.
Räckvidd: 48 mil.
Motor: 400 hk.

Jaguar är snabbast ut med en fullvärdig konkurrent till Tesla. I-Pace är en lyxsuv med prestanda som en sportbil. 0-100 km/h på 4,8 sekunder. Räckvidden är lika lång.

BMW i3
Pris: 375 000 kr.
Bonus: 60 000 kr.
Förmånsvärde: 26 800 kr.
Batteri: 27 kWh.
Räckvidd: 30 mil.
Motor: 170 hk.

BMW satsade tidigt på elbilar och resultatet blev den okonventionella i3. Designen sticker ut inte minst i BMW-familjen. Trots skräddarsydd elbilskonstruktion har i3 bara fyra sittplatser. De felhängda bakdörrarna kan irritera i längden.

Foto: Smart

Smart Fortwo Electric
Pris: 221 900 kr.
Bonus: 60 000 kr.
Förmånsvärde: 18 400 kr.
Batteri: 18 kWh.
Räckvidd: 16 mil.
Motor: 82 hk.

Smart är landets billigaste elbil och även den mest city-anpassade. Fantastiskt lättparkerad, men räckvidd och utrymme är inget för längre resor. Högt förmånsvärde.

Nissan Leaf
Pris: 344 900 kr.
Bonus: 60 000 kr.
Förmånsvärde: 20 200 kr.
Batteri: 40 kWh.
Räckvidd: 38 mil.
Motor: 150 hk.

Nya Nissan Leaf är betydligt trevligare än föregångaren. Motorn är nu på hela 150 hk och körupplevelsen mer distinkt. Batteriet på 40 kWh ger längre räckvidd. Konkurrenskr.aftigt pris bland elbilar och ett mycket lågt förmånsvärde gör att den kommer att försvara sin plats i elbilstoppen.

Renault Twizy

Renault Twizy
Pris: 109 900 kr.
Bonus: 10 000 kr.
Förmånsvärde: Uppgift saknas.
Batteri: 6 kWh.
Räckvidd: 10 mil.
Motor: 17 hk.

Renault Zoe
Pris: 299 900/324 900 kr.
Bonus: 60 000 kr.
Förmånsvärde: 16 600 kr.
Batteri: 22/41 kWh.
Räckvidd: 21/40 mil.
Motor: 92 hk.

Renault var tidigt ute på elbilsmarkanden men har fortfarande bara två modeller på programmet och ingen laddhybrid. Men Zoe har tillsammans med Nissan Leaf blivit en elbilsfavorit i Europa, mycket tack vare bra pris, lång räckvidd och ett mycket attraktivt förmånsvärde. Prispåslaget är rimligt. Twizy är en annan historia. Två personer får plats, passageraren sitter bakom föraren. Dörrar finns som tillval. Minus är att den bara ger 10 000 kronor i bonus, motsvarande maximala elcykelpremien.

Kia Soul Electric
Pris: 356 500 kr.
Bonus: 60 000 kr.
Förmånsvärde: 21 700 kr.
Batteri: 30 kWh.
Räckvidd: 25 mil.
Motor: 110 hk.

Kia Niro EV
Pris: Ej prissatt.
Bonus: 60 000 kr.
Förmånsvärde: Uppgift saknas.
Batteri: 64 kWh.
Räckvidd: 38 mil.
Motor: 204 hk.

Kia Soul Electric är en kompakt elbil och en av de mer prisvärda på marknaden. Som andra elbilar från den koreanska tillverkaren är den relativt elsnål i drift. Batteriet räcker därför längre än man tror. Niro Electric är den senaste modellen och har bara visats som koncept. Tekniken kommer från Hyundai Kona Electric som lanseras senare i år. Niro Electric behöver därför inte vara så långt borta.

Foto: Martin Öberg

Tesla Model S P100D
Pris: 1 551 350 kr.
Bonus: 60 000 kr.
Förmånsvärde: 135 100 kr.
Batteri: 100 kWh.
Räckvidd: 61 mil.
Motor: 689 hk.

Model X är två meter bred, sikten genom den ultrastora vindrutan mildrar det stora fotavtrycket. Formspråket är svalt utfört.

Tesla Model X 75D
Pris: 982 900 kr.
Bonus: 60 000 kr.
Förmånsvärde: 93 800 kr.
Batteri: 75 kWh.
Räckvidd: 42 mil.
Motor: 332 hk.

Tesla Model 3
Pris: Ej prissatt
Bonus: 60 000 kr.
Förmånsvärde: Uppgift saknas.
Batteri: 75 kWh.
Räckvidd: 50 mil.
Motor: 261 hk.

Tesla var först ute med elbilar med riktigt lång räckvidd och ett eget nät av snabbladdare. Men priserna är också i sin egen klass. När fabriken har fått styr på produktionen av Model 3 kommer kanske leveranser igång även till svenska kunder. Frågan är hur marknaden ser ut då.

Foto: Hyundai

Hyundai Kona Electric
Pris: Ej fastställt.
Bonus: 60 000 kr.
Förmånsvärde: Uppgift saknas.
Batteri: 39/64 kWh.
Räckvidd: Upp till 55 mil.
Motor: ca 135/204 hk.

Hyundai Ioniq Electric
Pris: 376 900 kr.
Bonus: 60 000 kr.
Förmånsvärde: 21 700 kr.
Batteri: 28 kWh.
Räckvidd: 28 mil.
Motor: 120 hk.

Hyundai satsar stort på elektrifiering. Både el- och laddhybridmodellerna som hittills har presenterats sticker ut som påtagligt elsnåla. Det betyder kanske inte så mycket för plånboken, men ger värdefulla extra mil i räckvidd utan att bilen behöver släpa på onödigt tunga och skrymmande batteripaket. Höstens nyhet är Kona, 415 cm lång, som ger imponerande 55 mil i räckvidd. Prislappen kan bli en skräll på elbilsmarknaden, det har spekulerats i priser omkring 350 000 kronor för versionen med stora batteriet.

Foto: Glenn Lindberg

Volkswagen e-Up
Pris: 285 900 kr.
Bonus: 60 000 kr.
Förmånsvärde: 17 100 kr.
Batteri: 19 kWh.
Räckvidd: 16 mil.
Motor: 82 hk.

Volkswagen e-Golf
Pris: 399 000 kr.
Bonus: 60 000 kr.
Förmånsvärde: 25 400 kr.
Batteri: 36 kWh.
Räckvidd: 30 mil.
Motor: 134 hk.

Volkswagens helelektriska bilar ligger inte i försäljningstoppen. Märket har lyckats betydligt bättre med sina laddhybrider. Det är dock inget fel på produkterna. Paketeringen är ovanligt bra utformad, det är svårt att se några nackdelar jämfört med de skräddarsydda elbilarna från Renault och Nissan. Men priset är högt, och batteriet är mindre än i Nissan Leaf och Renault Zoe.

Laddhybrider

Audi A3 e-tron
Pris: 401 400 kr.
Bonus: 30 800 kr / 35 gram.
Förmånsvärde: 33 000 kr.
Batteri: 8,8 kWh.
Räckvidd: 5 mil
Motor: 204 hk systemeffekt.

Audi Q7 e-tron quattro
Pris: 855 100 kr.
Bonus: 20 000 kr / 48 gram.
Förmånsvärde: 107 000 kr.
Batteri: 17 kWh.
Räckvidd: 5,6 mil.
Motor: 373 hk systemeffekt.

Stora Q7 kombinerar elmotorn med en stark diesel, vilket med facit i hand kan ses som dålig timing. Lilla A3 e-tron lider av en smula högt pris.

BMW i3 REX
Pris: 411 000 kr.
Bonus: 49 200 kr / 13 gram.
Förmånsvärde: 43 800 kr.
Batteri: 33 kWh.
Räckvidd: 23,5 mil.
Motor: 170 + 34 hk.

BMW 225xe iPerformance Active Tourer
Pris: 415 500 kr.
Bonus: 16 700 kr / 52 gram.
Förmånsvärde:
Batteri: 7,7 kWh.
Räckvidd: 4,5 mil.
Motor: 224 hk systemeffekt.

BMW 330e iPerformance
Pris: 438 000 kr.
Bonus: 23 300 kr / 44 gram.
Förmånsvärde: 35 000 kr.
Batteri: 7,6 kWh.
Räckvidd: 3,9 mil.
Motor: 252 hk systemeffekt.

BMW 530e iPerformance
Pris: 530 500 kr.
Bonus: Bonus 23 300 kr / 44 gram.
Förmånsvärde: 58 400 kr.
Batteri: 9,2 kWh.
Räckvidd: 5 mil.
Motor: 252 hk systemeffekt.

BMW 740e iPerformance
Pris: 1015 800 kr.
Bonus: Bonus 22 500 kr / 45 gram.
Förmånsvärde: 130 900 kr.
Batteri: 9,2 kWh.
Räckvidd: 4,5 mil.
Motor: 326 hk systemeffekt.

BMW i8
Pris: 1 476 500 kr.
Bonus: 19 200 kr / 49 gram.
Förmånsvärde: 180 800 kr.
Batteri: 7,0 kWh.
Räckvidd: 3,7 mil.
Motor: 362 hk systemeffekt.

BMW slog tidigt in på elektrifiering, med specialdesignade elmodeller och avancerade kolfiberkarosser. Men sedan tog det stopp. De senaste modellerna från BMW har varit laddhybridversioner byggda på samma konstruktioner som modellerna med förbränningsmotorer. Men i3 REX framstår fortfarande som ett riktigt smart koncept – lång räckvidd på el och en liten bensinmotor i nödfall. Synd bara att bilen är fyrsitsig och har felhängda bakdörrar. Men en fördel med laddhybridversionen av i3 går inte att bortse från. CO2-utsläppet blir tack vare lång räckvidd på el rekordlågt. Därmed blir också bonusen störst bland alla laddhybrider.

Hyundai Ioniq Plug-In
Pris: 324 900 kr.
Bonus: 38 300 kr / 26 gram.
Förmånsvärde: 21 700 kr.
Batteri: 8,9 kWh.
Räckvidd: 6,3 mil.
Motor: 141 hk systemeffekt.

Kia Niro Plug-In Hybrid
Pris: 298 900 kr.
Bonus: 35 800 kr / 29 gram.
Förmånsvärde: 32 400 kr.
Batteri: 8,9 kWh.
Räckvidd: 5,8 mil.
Motor: 141 hk
systemeffekt.

Kia Optima Plug-In Hybrid
Pris: 404 900 kr.
Bonus: 32 500 kr / 33 gram.
Förmånsvärde: 29 200 kr.
Batteri: 11,3 kWh.
Räckvidd: 6,2 mil.
Motor: 205 hk systemeffekt.

Kia har just nu det kanske vassaste laddhybridprogrammet. Bra priser på Niro Plug-In Hybrid och nu Optima Plug-In Hybrid som har tvingat Volkswagen att sänka priset på Passat GTE. Kia Optima har bland de längsta räckvidderna bland laddhybrider. Stort batteri, men så inkräktar det också på bagageutrymmet.

Mini Countryman Plug-In Hybrid
Pris: 379 900 kr.
Bonus: 19 200 kr / 49 gram.
Förmånsvärde: 43 900 kr.
Batteri: 5,7 kWh.
Räckvidd: 4 mil.
Motor: 224 hk systemeffekt.

Högt förmånsvärde drabbar Mini Countryman som också lider av litet batteri och kort räckvidd. Men den kontrar med fyrhjulsdrift, ovanligt i pris- och storleksklassen.

Toyota Prius Plug-in Hybrid
Pris: 377 900 kr.
Bonus: 36 700 kr / 28 gram.
Förmånsvärde: 25 900 kr.
Batteri: 8,8 kWh.
Räckvidd: 6,3 mil.
Motor: 122 hk systemeffekt.

Toyota har haft principer. Diesel är inte bra. Elbilar behövs inte. Laddhybrider ska ha små batterier. Det har straffat sig, och biljätten Toyota som var först av alla med hybridteknik har inte riktigt hängt med i den fortsatta elektrifieringen. Men nu är man på gång igen. Nya Prius har fått en riktigt bra räckvidd, och har också ett konkurrenskraftigt pris. Men försäljningen har inte tagit fart.

Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid
Pris: 399 900 kr.
Bonus: 25 000 kr / 42 gram.
Förmånsvärde: 27 600 kr.
Batteri: 12 kWh.
Räckvidd: 5 mil.
Motor: 203 hk systemeffekt.

Mitsubishi Outlander är trots ålder landets tredje mest sålda laddhybrid. Utrymme, fyrhjulsdrift och bra dragbilsegenskaper talar för.

Volkswagen Golf GTE 2017 facelift

Volkswagen Golf GTE
Pris: 399 900 kr.
Bonus: 28 300 kr / 38 gram.
Förmånsvärde: 28 100 kr.
Batteri: 8,7 kWh.
Räckvidd: 5 mil.
Motor: 204 hk. systemeffekt.

Volkswagen Passat GTE
Pris: 436 000 kr.
Bonus: 29 200 kr / 37 gram.
Förmånsvärde: 31 600 kr.
Batteri: 9,9 kWh.
Räckvidd: 5 mil.
Motor: 218 hk systemeffekt.

Passat GTE har blivit storsäljaren bland laddhybrider i Sverige. Inte undra på. I grunden är det en mycket kompetent bil, och merpriset är överkomligt. För de allra flesta tjänstebilsförare är det det smartaste valet i Passat-familjen. Att Golf GTE inte säljer bättre kan förklaras av att steget upp till Passat GTE är för litet.

Mercedes C 350 e
Pris: 504 900 kr.
Bonus: 20 000 kr / 48 gram.
Förmånsvärde: 43 000 kr.
Batteri: 6,4 kWh.
Räckvidd: 3,1 mil.
Motor: 279 hk systemeffekt.

Mercedes E 350 e
Pris: 573 900 kr.
Bonus: 19 200 kr / 49 gram.
Förmånsvärde: 45 300 kr.
Batteri: 8,7 kWh.
Räckvidd: 3,3 mil.
Motor: 286 hk systemeffekt.

Mercedes laddhybrider finns i nuläget inte längre att köpa. De återkommer inom kort med nya drivlinor med bättre prestanda.

Volvo V60 T6 Twin Engine
Pris: 518 900 kr.
Bonus: 20 000 kr / 48 gram.
Förmånsvärde: Uppgift saknas.
Batteri: 10,4 kWh.
Räckvidd: 4,5 mil.
Motor: 340 hk systemeffekt.

Volvo V60 T8 Twin Engine
Pris: 548 900 kr.
Bonus: 20 000 kr / 48 gram.
Förmånsvärde: Uppgift saknas.
Batteri: 10,4 kWh.
Räckvidd: 4,5 mil.
Motor: 390 hk systemeffekt.

Volvo S90 T8 Twin Engine
Pris: 688 500 kr.
Bonus: 21 667 kr / 46 gram..
Förmånsvärde: 60 300 kr.
Batteri: 10,4 kWh.
Räckvidd: 4,5 mil
Motor: 407 hk. systemeffekt.

Foto: Hans Hedberg

Volvo V90 T8 Twin Engine
Pris: 614 900 kr.
Bonus: 21 667 kr / 46 gram.
Förmånsvärde: 45 300 kr.
Batteri: 10,4 kWh.
Räckvidd: 4,5 mil.
Motor: 407 hk systemeffekt.

Volvo XC60 T8 Twin Engine
Pris: 591 900 kr.
Bonus: 19 200 kr / 49 gram.
Förmånsvärde: 56 300 kr.
Batteri: 10,4 kWh.
Räckvidd: 4,5 mil.
Motor: 407 hk systemeffekt.

Volvo XC90 T8 Twin Engine
Pris: 806 000 kr.
Bonus: 19 200 kr / 49 gram.
Förmånsvärde: 129 000 kr.
Batteri: 10,4 kWh.
Räckvidd: 4,3 mil.
Motor: 408 hk systemeffekt.

Volvo har ett högt prisläge på sina laddhybrider men lyckas sälja bra trots det. Men några riktigt stora volymer blir det först i höst när Volvo lanserar den framhjulsdrivna XC40 T5 Twin Engine. Modellen kombinerar den trecylindriga bensinmotorn med en elmotor. Prisnivån är inte officiell men ska den sälja bra borde den ligga under 400 000 kronor.

Gasbilar

Gasdrivna bilar har en smal nisch på marknaden, men förtjänar större uppmärksamhet. Med en större skepsis mot dieselbilar kan gasbilar kanske få en revansch. Gasbilarna saknar elbilarnas nackdelar, och har mycket bra miljöegenskaper när man tankar biogas.
Från och med juli bjuder staten gasbilsköpare på 10 000 kronor i en fast bonus, oavsett modell och räckvidd på gas. 40 procent/max 10 000 kronor rabatt på förmånsvärdet är ett annat argument.
En ny fördel som kan få betydelse i framtiden är att gasbilar kommer att få tillträde till miljözon 3, den strängaste miljözonen där i övrigt bara renodlade elbilar får tillträde. Andra fördelar: Jämfört med elbilar går de snabbt att ”ladda”, det tar ungefär lika lång tid att tanka gas som att tanka bensin eller diesel. Prispåslaget är inte särskilt stort, oftast landar det på 20 000-40 000 kronor extra för gasdriften.

Men det finns tre nackdelar. Driftskostnaderna är högre än för en dieselbil, nästan i nivå med en bensinbil. Gasdistributionen är heller inte särskilt utvecklad. Det kan vara långt till närmaste gaspump. Tankarna tar plats och inkräktar inte sällan på lastutrymmet. Till sist: Eftersom driftsekonomin är som för en bensinbil betalar begagnatköparna inget extra för gasdriften. Många gånger går gasbilar på export efter leasingperiodens utgång.

Audi A3 Sportback g-tron
Pris: 254 000 kr.

Audi A4 Avant g-tron
Pris: 421 200 kr.

Audi A5 g-tron
Pris: 451 100 kr.

Opel Astra 1,4 CNG
Pris: 199 900 kr.

Seat Mii CNG
Pris: 152 900 kr.

Seat Leon 1,4 TGI
Pris: 180 900 kr.

Skoda Octavia G-Tec
Pris: 230 000 kr.

Suzuki Swift 1,2 4×4 CNG
Pris: 222 400 kr.

Suzuki Ignis 1,2 4×4 CNG
Pris: 218 900 kr.

Suzuki S-Cross 1,4 4×4 CNG
Pris: 299 400 kr.

Suzuki Vitara 1,6 4×4 CNG
Pris: 269 900 kr.

Volkswagen Eco-Up
Pris: 164 900 kr.

Volkswagen Polo TGI
Pris: 179 900 kr.

Volkswagen Golf TGI
Pris: För närvarande bortplockad ur sortimentet. Ska lanseras igen efter 1 juli, pris ej fastställt.

Visa kommentarer
NUVARANDE Alla bilar du får bonus för 2018
NÄSTA Får en ledig polis ingripa vid trafikbrott?