Prenumerera på Teknikens Värld

Alpina D5 S – dieselkraft och fyrhjulskrafs

Nu släpper Alpina sin tredje dieseldrivna generation baserad på BMW 5-serie. Med fyrhjulsdrift och massivt vridmoment blir bilen, som finns både som sedan och kombi, riktigt rapp.

Alpina D5 S 2018

BMW-förädlarna Alpina har redan satt tänderna i nya generationen 5-serie (sedanen G30 och kombin G31) vilket har resulterat i Alpina B5. Bensindriven så klart, med BMW:s V8 på 4,4 liter under huven men med diverse Alpina-justeringar som gör att den levererar 608 hästkrafter och 800 newtonmeter.
Nu presenterar Alpina dieselvarianten som heter D5 S och finns både som Sedan och Touring. Båda med fyrhjulsdrift. Det är tredje gången som företaget bygger en dieselmodell baserad på 5-serie. Första gången var 1999 då Alpina D10 Biturbo kom.

Alpina D5 S 2018

Alpina D5 S har en rak dieselsexa på tre liter som leverar 388 hästkrafter mellan 4 000 och 5 000 r/min samt massiva 800 newtonmeter mellan 1 750 och 2 650 r/min. Sedanmodellen avverkar 0-100 km/h på 4,4 sekunder, 0-200 km/h på 17,0 sekunder och toppfarten ligger på 286 km/h. Det kan jämföras med BMW:s motsvarande modell M550d xDrive som har fyra turboaggregat, 400 hästkrafter och 760 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 4,4 sekunder även den.

Alpina D5 S 2018

Alpina D5 S Touring är något sävligare än sitt sedansyskon men ändå kvick. 0-100 km/h på 4,6 sekunder och toppfart på 283 km/h. Accelerationssiffran är än en gång densamma som för BMW:s M550d xDrive i Touring-utförande.

Alpina avtäcker D5 S vid bilsalongen i Frankfurt nästa vecka. Försäljningen är redan påbörjad. Leverans till kund påbörjas först i början av nästa år.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa