Banrekordet på Nürburgring, alla kategorier, lyder 6 minuter och 11 sekunder och 13 hundradelar. Det har stått sig i 35 år. Kan Mercedes-AMG:s nya superbil Project One utmana rekordtiden? Det tror AMG-bossen Tobias Moers.

Den 28 maj 1983 körde tyske Stefan Bellof runt Nürburgrings nordslinga på 6 minuter 11 sekunder och 13 hundradelar i en Porsche 956. Tiden sattes under tidskvalet till Nürburgring 1000km och står sig än idag som alla tiders rekord. Vissa har till och med menat att det är omöjligt att slå.

Men om man ska tro AMG-chefen Tobias Moers har rekordet nu en utmanare i nya Mercedes-AMG Project One. Moers säger till brittiska Autocar att det är ”rimligt att spekulera i” att den nya superbilen kan slå rekordtiden.

Porsche 956 var en renodlad racingbil. Nuvarande rekordet för produktionsbilar innehar som bekant Porsche 911 GT2 RS. 6 minuter och 47 sekunder är fruktansvärt snabbt det med, men enligt Moer är Mercedes-AMG:s största utmaning att ”hitta rätt förare”.

Avgörande på en bana som Nürburgring är mängden downforce och Porsche 911 GT2 RS producerar 415 kilo i raceläge. Enligt Moers ska Project Ones maximala downforce ligga på halva bilens vikt. Det borde innebära 650-700 kilo om man räknar med att bilen väger mellan 1300 och 1400 kilo vilket Moers bekräftat.

Mercedes-AMG Project One

Project One var ett av de stora dragplåstren på föra årets Frankfurtmässa. Kanske framför allt på grund av motorn. F1-V6:an på 1,6 liter plus de fyra elmotorerna har sagts utveckla runt 1000 hästkrafter, men enligt Moers är den siffran i underkant. Antalet hästkrafter kommer att vara fler än tusen men under 1100.

Mercedes-AMG Project One kommer att byggas i 275 exemplar. Priset ligger på 25,8 miljoner kronor.

Vad tror ni – kan Mercedes-AMG Project One slå alla tiders rekord på Ringen?

Visa kommentarer
NUVARANDE AMG-bossen: Project One kan utmana alla tiders Ringenrekord
NÄSTA Misstänks ha arrangerat olyckor för att få ut försäkringspengar