Ånghybridmotorn kan snart vara här

En svensk ånghybridmotor kan hjälpa till att minska framtida bränsleförbrukning och miljöpåverkan. Förbränningsmotorns varma avgaser skapar ett ångtryck som driver en ångmotor.

080131-ånghybridmotor

080131-ånghybridmotor

Under 1960-talet forskade Saab i alternativet ångmotorer i bilar, ett projekt som leddes av Ove Platell tills det lades ner på 1970-talet. I dag, 81 år gammal, driver han i stället företaget Ranotor i Sigtuna tillsammans med sin son Peter Platell. Företaget har patent på en teknik för ånghybridmotorer, där värmen från förbränningsmotorns avgaser används för att bygga upp ett ångtryck. Trycket ger kraft till en ångmotor som är placerad bakom förbränningsmotorn. Ångmotorn fungerar alltså som ett komplement (motsvarar elmotorn i en elhybridbil) till förbränningsmotorn genom att återvinna den energi som i vanliga fall försvinner ut genom avgasröret. Tekniken kallas för BC-Hybrid, där BC står för Bottoming Cycle.
Tekniken är så pass intressant att Volvo PV, Volvo LV och Scania numera är delaktiga i utvecklingsarbetet. Nu söker parterna statligt bidrag från Energimyndigheten, något som man väntas få beviljat.
Tack vare ångmotorns höga verkningsgrad kan förbränningsmotorns effekt minskas samtidigt som bränsleförbrukningen sänks. I tunga lastbilar förväntar man sig förbrukningssiffror som är 20 procent lägre jämfört med i dag, därav Volvo PV:s och Scanias stora intresse för projektet.

Utvecklingskostnaden beräknas till 6,9 miljoner kronor. Ranotor står för en tredjedel, bil- och lastbilstillverkarna för en tredjedel och sista tredjedelen kommer från det förväntade statliga stödet.
– Går allt som det ska kan tekniken sitta i bilar runt 2013-2015, säger Börje Grandin, chef för förbränningssystemutvecklingen på Volvo Personvagnar, till Miljörapporten.

Sedan projektet drog igång för tio år sedan har alltså Volvo PV nu också fått upp ögonen för tekniken.
– Meningen är att vi ska anpassa prototypen av en ångmotor till en konventionell förbränningsmotor. Bilindustrin är beroende av att det kommer fram lösningar som minskar bränsleförbrukningen, säger Ove Platell till Miljörapporten.

Bilen på bilden ovan är en Stanley Steamer från 1903. Under 1906 lyckades en liknande ångbil, Stanley Rocket, sätta världsrekord i högsta uppmätta hastighet på land. 205,5 km/h kom den upp i på Daytona Beach Road Course.