Prenumerera på Teknikens Värld

Ännu en dödad av exploderande Takata-krockkudde

En äldre man i en Honda Accord har omkommit av en utlösande Takata-krockkudde medan bilen stod stilla.

Krockkudde krockkuddar Volvo 850 1992

Amerikansk media rapporterar om att en 81-årig man från Miami omkommit då han på något vis arbetade i en stillastående Honda Accord från 2001 som fick krockkuddarna av märket Takata att utlösa.
Det var grannen till den äldre mannen som upptäckte vad som hänt. Denna hörde en väldigt hög smäll och sprang kvickt till bilen. Där hittade grannen 81-åringen medvetslös i främre passagerarstolen. Han fördes till sjukhus men gick bort dagen efter.

Honda har ännu inte hunnit undersöka bilen men enligt polisrapporten hade 81-åringen monterat av mittkonsolen och använt en hammare under vad man tror var någon form av reparationsarbete. Eftersom tändningen var påslagen var krockkuddarna aktiva. På något sätt har utlösningssensorn, som sitter i anslutning till torpedväggen, reagerat på vad den trodde var en kollision och krockkuddarna på både förar- och passagerarsidan utlöstes. Enligt uppgift visar polisens foton hur förarkrockkuddens drivdon är uppfläkt och har spridit metallsplitter i bilen.

Det är just detta som har beskriver farligheten hos Takatas krockkuddar. När de utlöses, inte sällan med för hög kraft på grund av att de påverkas felaktigt av bland annat för hög luftfuktighet, sprider sig metallsplitter som små projektiler i bilens kupéutrymme. I fjol skrev vi om hur en 17-årig flicka dog i en Honda då en liten kollision utlöste bilens Takata-krockkuddar. Metallsplitter slungades ut och skar av den unga flickans halspulsåder.
Dessutom har Takatas utlösningsmekanism beskrivits som instabil och opålitlig och Takata ska dessutom ha manipulerat test av deras krockkuddar för att dölja de livsfarliga egenskaper som gjorde deras produktionskostnaderna kunde hållas låga.

Detta är elfte bekräftade dödsfallet med Takata-krockkuddar i en Honda. Inkluderat övriga märken handlar det om totalt 17 dödsfall i världen.
I USA har 180 personer skadats av de farliga krockkuddarna, hur många skadade det rör sig om i hela världen är okänt.

Honda beslutade redan hösten 2015 att sluta använda Takata som krockkuddeleverantör. Honda var tidigare Takatas klart största kund. Förutom Honda har Takata levererat krockkuddar till många andra märken, däribland Mazda, Toyota, Fiat Chrysler, Mercedes, Ferrari, olika GM-märken, däribland Saab, och många fler.

I förra månaden ansökte Takata, som hittills har fått återkalla omkring 70 miljoner krockkuddar och 42 miljoner bilar, om konkurs i både Japan och USA. De har gått med på att sälja sina tillgångar till kinesiska Key Safety Systems för ungefär 1,5 miljarder kronor.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa