Prenumerera på Teknikens Värld

Audi A4 allroad quattro mot Volvo V60 Cross Country

Nya Audi A4 allroad quattro väntas bli en storsäljare i Audi-lägret och möts, konstigt nog, inte av konkurrens från vare sig BMW eller Mercedes. Sverige levererar dock ett verkligt hot i form av Volvo V60 Cross Country. Vilken terrängkombi är bäst?

Audi A4 allroad mot Volvo V60 Cross Country
Patrik Lindgren

OBS! Detta är fortsättningen på provkörningen av nya Audi A4 allroad quattro, den hittar du här.

Med vetskap om Audis fina försäljnings­siffror för allroad-modellerna är det ett under att varken BMW eller Mercedes ­bjuder upp till kamp. BMW 3-serie och Mercedes C-klass finns som bekant inte i förhöjda, stryk­tåliga utföranden. Kampen om premiumsugna terrängkombiköpare står därmed helt ­mellan Audi A4 allroad och Volvo V60 Cross Country. Volvo har varit extremt framgångsrika med sitt Cross Country-koncept och för den nu smått åldersstigna V60-modellen har CC-tillägget inneburit ett lyft.
Vi vill förstås jämföra den tyska nykomlingen med den svenska kämpen så snart som möjligt och låter därför tidigare rallyesset, numera testlagsmedlemmen, Kalle Grundel köra ned en V60 Cross Country till München för en omedelbar jämförelse.

Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Efter drygt 160 mils körning möter vi en Kalle som vittnar om Volvos fina ­stolar. Det har sagts förr men tål att sägas åter igen: Volvo har bilvärldens bästa standardstolar sett till långfärdskomfort. Audi kommer dock inte långt efter med sina mer sportorienterade stolar. Stoppningen är hårdare och justermånen generösare. V60 lider något av att långa förare sitter för högt – ett problem som Volvo har kommit tillrätta med i nya SPA-bilarna.
Med ansiktslyft och Cross Country-utstyrsel ser V60 CC påfallande modern och fräsch ut, trots att grundmodellen har sex år på nacken. Precis som Audi har Volvo lyckats bra med terrängdesignen, även om V60 inte får samma lyxiga aura utan snarare utstrålar just slagtålighet och friluftsliv.

Audi A4 allroad 2,0 TDI quattro

Med sig till München fick Kalle dessvärre inte en fullt jämförbar V60 CC. I bilen Kalle kör sitter den nya VEA-dieseln på 2,0 liter eftersom bilen är framhjulsdriven. Det är en mycket behaglig och effektiv drivlina och vårt främsta val till V60. För en direkt jämförelse med A4 allroad quattro 2,0 TDI behövs dock en V60 D4 AWD Aut och då är det den gamla femcylindriga 2,4-litersdieseln som gäller. Den har kraft så det räcker. Ställd mot Audis toppmoderna drivlina framstår dock Volvon som traktorlik och tung i steget.

Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Volvo V60 är livsstilskombi med stort L och således en av de minsta lastarna i mellanklassen. Bagageutrymmet sväljer inte mer än 430–1 240 liter last. De sportigt runda formerna baktill tar ut sin rätt. All heder åt V60 dock för att baksätesryggarna kan fällas i proportionerna 40/20/40. Det är en i dag självklar detalj på en premiumkombi, men som dessvärre försvinner på nya V90. Audi A4 allroad kontrar med ett rejält bagageutrymme, elstyrt insynsskydd och elbaklucka som standard. Föredömligt!

Exakt samma interiör som i vanliga A4. Men det är ingen nackdel, tvärtom är detta en av de bästa förarplatserna år 2016.

För att vara baserad på en så gammal modell hänger V60 Cross Country med bra i konkurrensen. Vi tror absolut att många kunder kan föredra Volvon framför Audin, om inte annat mycket tack vare det lägre priset.
I den här första jämförelsen går segern med ganska stor marginal till Audi A4 allroad. Det är inte bara Audins moderna och förfinade köregenskaper och drivlina som fäller avgörandet. Större inner- och lastutrymmen och tillgång till fler moderna tekniksystem väger också till Audis fördel.

Ett lätt val: yngre, mer modern och lättare i steget. A4 allroad jämfört med V60 Cross Country alltså. Grundel är yngre än Wedberg.

Ett lätt val: yngre, mer modern och lättare i steget. A4 allroad jämfört med V60 Cross Country alltså. Grundel är yngre än Wedberg.

Betyg

Betygsskala: 1 (dåligt) till 5 (mycket bra).
Tips: Scrolla i sidled om du inte ser hela tabellen.

Audi A4 allroad QUATTRO 2,0 TDI

ovrigt_audi_a4_012

Volvo V60 Cross Country D4 AWD

ovrigt_audi_a4_011

Pris: Pris: 45 000 kronor dyrare än V60 CC D4 AWD. Inte så farligt dyr jämfört med A4 Avant. 4 Pris: Fyrhjulsdriven kombi med stor dieselmotor och automatlåda är mycket bil för pengarna. 5
Köregenskaper: Det nya, lättare chassit är en positiv utveckling. Lätt i steget och riktningsstabil. 5 Köregenskaper: Hänger med bra för att vara så gammal. Styrning och fjädring avslöjar åldern. 3
Garantier: Har de garantier som förväntas av en ny bil i dag. Förmånlig servicepaket finns. 3 Garantier: Samma garantipaket som Audi, BMW med flera. Lackgaranti sägs ingå i nybilsgarantin. 3
Utrymme: Numera ett rejält baksäte för två vuxna. Bra bagageutrymme med elbaklucka. 5 Utrymme: Volvons stora akilles­häl. Rejält trång i baksätet. Bagageutrymmet en klass mindre. 3
Motor/växellåda: Väl avvägd dieselfyra med bra dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift. 4 Motor/växellåda: AWD-tillägg finns endast med gamla femman. Knattrig och gammaldags. 3
Komfort: A4 av B9-generation har blivit tyst. Det gäller även för allroad-modellen. 5 Komfort: Perfekt stolskomfort men inte lika bra ljud- och fjädringskomfort som Audi. 4
Totalt 26/30 Totalt 21/30

Audi A4 allroad quattro 2,0 TDI

Pris
399 600 kronor, säljs nu, första kund­leverans maj.


Motor
Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 15,5:1. Borrning/slag 81,0/95,5mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) mellan 3 800-4 200 r/­min. Max vridmoment 400 Nm mellan 1 750–3 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med en längsgående länkarm och två tvärställda länkarmar.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 m.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/55 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 282, längd 475, bredd 184, höjd 149, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång 20. Tjänstevikt 1 715, maxlast 530, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 58 liter. Bagage­volym (VDA-liter) 505-1 510 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 7,8 s, toppfart 220 km/h.


Bränsleförbrukning
(S tronic) Stad 0,55, landsväg 0,46, blandad körning 0,49. CO2 128 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.


Skatt
1 990 kronor per år.


 

Volvo V60 Cross Country D4 AWD

Pris
354 700 kronor.


Motor
Diesel. Tvärställd 5-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81,0/93,2 mm, cylindervolym 2 400 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 420 Nm mellan 1 500–3 000 r/­min.


Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.


Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.


Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 206/60 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 277, längd 464, bredd 190, höjd 155, spårvidd f/b 161/157. Markfrigång 20. Tjänstevikt 1 836, maxlast 464, max släpvagnsvikt 1 900. Tank 67,5 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 430–1 240 liter.


Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 8,9 s, toppfart 205 km/h.


Bränsleförbrukning
Blandad körning 0,57. CO2 149 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


Skatt
3 084 kronor per år.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa