Prenumerera på Teknikens Värld

Audi A4 Avant och A5 Sportback g-tron – två nya gasbilar

Audi satsar vidare på gasspåret och introducerar nu två nya modeller i A4 Avant g-tron och A5 Sportback g-tron. Men det är inte allt. Audi vill nämligen göra klimatpåverkan från bilarna så liten som möjligt genom att säkerställa att de kör på förnybar gas, det vill säga biogas och inte naturgas.

Audi A4 Avant g-tron och A5 Sportback g-tron 2018 gasbil

Det snackas ständigt om elektrifierade bilar, antingen (ladd)hybrider eller rena elbilar. Men gasspåret är inte dött. Flertalet biltillverkare erbjuder gasdrivna modeller, även Audi som i sin flora har A3 g-tron sedan några år tillbaka. Men det räcker inte för Audi som satsar hård på just gasdrivet, mycket i och med den egna gasanläggningen som öppnade 2013 i Tyskland.

A3 g-tron får nu sällskap av A4 Avant g-tron och A5 Sportback g-tron. I modellerna sitter en gasanpassad variant av 2,0 TFSI-bensinmotorn på 170 hästkrafter som via gastankarna med lagringskapacitet på sammanlagt 19 kilo har en räckvidd på 50 mil enligt NEDC-körcykeln. Skulle gasen ta slut finns det även en bensintank på 25 liter som kan ge upp till 45 mils extra körning.
Vid körning på fordonsgas (det vill säga natur- eller biogas, eller en blandning av dessa) ligger koldioxidutsläppet på mellan 102 och 117 gram per kilometer. Men det kan bli mycket lägre än så, upp till 80 procent lägre utsläpp om bilen körs på Audis egen e-gas som tillverkas vid deras anläggning i tyska Werlte.

Audi A4 Avant g-tron 2018 gasbil

För varje såld g-tron-bil till och med 31 maj 2018 ”säkerställer Audi att den körs” på förnybar gas, det vill säga biogas och inte naturgas som är ett fossilt bränsle. Att just den sålda bilen kör på rätt typ av gas är svårt att hålla koll på, i stället gör Audi som så att för varje sålt exemplar tillför man sin egen e-gas till gasnätet, i vårt fall det svenska gasnätet. Mängden gas för varje såld bil motsvarar den gas som förbrukas vid tre års normalkörning.

Audis egen förnybara e-gas framställs alltså i deras egen anläggning i Tyskland som tar överskottsel från vindkraft och via två steg framställer gas. Första steget, elektrolysen, använder elen för att dela upp vattenmolekyler till syre och väte. Vätet kan användas som bränsle till vätgasbilar. I detta fall låter Audis anläggning vätet reagera med koldioxid för att skapa syntetisk metan, eller e-gas som Audi kallar det. Metan är huvudingrediensen i just biogas. Detta andra steg kallas för metanisering.

Audi A5 Sportback g-tron 2018 gasbil

– I Sverige har vi redan en väldigt hög andel biogas med över 70 procent, tack vare att många kommuner investerat i effektiva anläggningar. Det gör att vi redan har ett klimatsmart bränsle som dessutom är närproducerat. Att Audi går in och säkerställer att deras bilar körs på förnybar gas i hela Europa är verkligen ett fantastiskt initiativ, säger Maria Malmqvist som är vd för Energigas Sverige.

Audi A4 Avant g-tron och A5 Sportback g-tron börjar säljas nu i juli medan lanseringen hos Audi-handlarna sker efter sommaren. För tillfället har bilarna inga prislappar.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa