Prenumerera på Teknikens Värld

Audi A4 Sportquattro mot BMW 325xi

Lika olika. Första löven har fallit samtidigt som höstsolen fortfarande värmer. Vi tjuvstartade vintersäsongen med att ta två tyska vinthundar tur och retur Lappland.

Trots det lika konkurrensläget skiljer bilarna sig åt diametralt, i vissa stycken är de varandras motsater.

Trots det lika konkurrensläget skiljer bilarna sig åt diametralt, i vissa stycken är de varandras motsater.

Att ta sig lång distans på en dag och inte känna sig förbrukad som förare ställer höga krav på åkdonet. Många har som yrke att kuska landet runt i jakt på att avsluta gamla och starta upp nya affärer. Verktygen för dessa människor, oftast i säljbranschen, ska fungera klanderfritt i regn och rusk, fixa omkörningen av 25-meterstradaren i ett nafs och klara långkörningar. Dag efter dag. Kraven är höga och förutom mycket effekt finns även önskemål om fyrhjulsdrift. Till ändamålet är oftast Audi och BMW placerade högt på önskelistan när det är dags att skaffa ny tjänstekärra.

Nya Audi A4 Sportquattro knyter namnmässigt an till en av Audis guldsagor som startade i början av 1980-talet. Sportquattro var den kortade och trimmade Audi Quattro som bland annat Walter Rörhl, Michel Mouton och vår egen Stig Blomqvist gjorde känd i rally-VM. Audi A4 med samma tilläggsnamn innebär givetvis fyrhjulsdrift (Torsen), 20 extra hästkrafter (2,0 FSI Turbo), 17-tums specialfälg, sportchassi (sänkt 20 millimeter), sportstolar, större luftintag fram, lackad diffusor samt integrerad spoiler bak. Allt till det acceptabla priset 295 000 kronor. Provbilen har ut över detta Proline-paket, svart frontgrill och fönsterlister, eltaklucka, alcantara/läderklädsel plus lite till, totalsumma 365 800 kronor. Ändå är inte lyxkänslan direkt påträngande.
En snabb första sväng ger vid hand ett responskänsligt chassi, styrning i sportbilsklass och en motor vars kraft finns tillgänglig mest hela tiden. Inför Lapplandsturen plockar vi även med BMW 325xi.

Utrustad med BMW:s välkalibrerade fyrhjulsdriftssystem X-drive (systemet vann testet om bästa fyrhjulsdrift i nr 4/06), rak sexcylindrig motor på 2,5 liter och 218 hästkrafter är den en given konkurrent till A4 Sportquattro. BMW:s utropspris är 322 000 kronor, den (sparsmakat) extrautrustade provbilen kostar strax under 400 000 kronor…
Sakta lunk på 70- och 90-vägar kring Mälardalen är rena lekskolan för båda dessa vagnar, de kräver större utmanaingar. Kvickt styr vi kosan norrut. Inlandsvägen blir vårt hem för dagen.
Efter 30 mil utkristalliserar sig de första personligheterna hos Sportquattro och 325xi. Det tokstabila chassit hos Audi är stötigt, men vi charmas av styrning, växellåda och drivlina. Men gången är stötig.

Den röda porfyrasfalten i Dalarna är grov och båda bilarna tar åt sig av underlaget, bullret är värst i Audi. Den mjuka fjädringen och det långa axelavståndet i BMW fungerar bättre över tjälskotten, men styrningen är lika nervig som vi känner den från övriga 3-serie. Det kräver att föraren gillar ”aktivitet”. Som förare har man har sällan lugnt bakom ratten i 325xi som kräver ständig passning. Argument till köp enligt rättrogna, ”dynamiska”, BMW-fans.
Motorn i Sportquattro är samma tvåliters turbomaskin som används i minst halvdussinet bilar från VW/Audi-koncernen, men här med lite mer trim. 220 hästkrafter under huven gör A4 strålande pigg. Våra egna accelerationsmätningar visar 0-100 km/h på 7,3 sekunder. Besviket noterar vi ändå att vi inte räckte ner till fabrikssiffrorna 6,9 sekunder. BMW känns i sammanhanget seg. 8,15 sekunder är drygt sex tiondelar sämre än vad fabriken i München utlovar.
Att smiska på med Audi på småvägar är ett kärt nöje, Sportquattro passerar till och med coupésyskonet TT i körglädje. En skönhetsmiss dock är det vinande transmissionsljudet som uppstår i hög fart (150-160 km/h).
Lackad i trendigt vitt spär Audi på våra intryck om ungdomlig och vuxen. Vid en hård betraktelse ter sig 325xi som en brun kommod i jämförelse. Någon drog en liknelse att BMW var Graningekängan och Audi en modern trekkingsportdoja från Adidas.

Vi kommer snabbt ifatt två timmerbilar. Ser att Johan i Audin utan ansträngning smiter förbi båda utan att ens växla ned till femman, vridet i turbomotorn har brett effektområde. Bak i BMW är det gamla skolan som gäller. Vinklar ut bilen, ser om det är fritt för omkörning, allt klart och plattan i mattan. Böööh… Kommer ingen vart, spettar i femman, ingenting, Johan försvinner allt längre bort. Snabbt nu, kuggar i fjärde växeln. Nu börjar i alla fall första timmerekipaget betas av! Ner på trean och jag är åter herre över situationen. Den raka sexan är smidig men långt ifrån så kraftfull som Audis turbofyra. Acceleration 70-110 km/h på sjätte växeln skiljer fyra sekunder till Audis fördel, 11,6 sekunder mot 15,6. Känns som en evighet när omkörningen ligger framför dig.
– Min Amazon med B16-motor är piggare än 325:an, skrockar Ålander via komradion.
Inte alls korrekt förstås, men i omkörningsögonblicket var jag nära att skriva under på beskrivningen.  

Lunchtid dag två besöker vi Bodberget och det nyuppförda vindkraftverket. Det vita masten tornar majestätiskt över fjällvärlden. Enligt lapprykten ägs snurran av en tandläkare från Falkenberg! 70 meter högt, vart av de tre vindbladen mäter 32 meter. Synen är inte bara imponerande, vi hissnar och får svindel när vi blickar upp längs den runda metallkroppen.
På väg upp längs berget, på den breda sprängstensvägen, har fyrhjulsdriften fått visa vad dem går för. BMW går lugnare på grus, den på asfalt nervösa styrningen dämpas när underlaget blir lösare. Audi känns fortfarande mest ”rally”, mycket beroende på den pigga motorkaraktären. Önskan om eventuella Stig Blomqvist-gener kan ju också spela oss ett spratt.
Tyvärr syns lite av tidigare skogs-DNA på Sportquattro. Visst, låt gå för den djupare frontspoiler och integrerade ankstjärten bak, men de specialdesignade fälgarna matchar inte kraften hos Audi. Vi önskar oss mer ”bling”-effekt. Looken på BMW är revisorns – välkammad, lite slätstruken, ständigt korrekt.

Söderut. Kör väg 296 och 90 (rekommenderas!) sydost och nu får även BMW påhälsning av tjälskoten. Det slår högt upp i hjulhusen, ändå jobbar chassit mer harmoniskt än Audi. Det är en lisa för själ och kropp att kliva in BMW efter att studsat runt i den vita Audin.
Vi noterar att stolarna är bättre och bredare i BMW, något som särskilt uppskattas av passageraren i  framsätet. Audistolarna kräver vältrimmad kropp, eller en förare som önskar sitta bergfast hela tiden.

Sista tankuppehållet tar vi gemensam nattfika och rundsnack om bilarna. Det stundtals hårda tempot gör att BMW-motorn får gå på lägre växlar än vad som är optimalt för bränsleförbrukningen. Efter alla mil är det jämt skägg i bränslekontot, BMW har dragit 1,19 l/mil, Audi 1,15. Försumbar skillnad.
Utan tvekan – det är lätt att föredra Audi A4 Sportquattro. ”Häftig”, ”mest modern”, ”snabb” snappas upp av det digitala fickminnet innan vi, lika entusiastikt som dagen före, hoppar in i bilarna och fortsätter mot slutmålet. Bara trettio mil kvar till egna bädden.

Audi A4 Sportquattro

Pris
295 000 kronor.


Motor
4-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxel per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,5. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 5 100 r/min, max vridmoment 300 Nm vid 2 200 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med övre och undre triangellänkar, bak individuell upphängning med undre triangellänkar.


Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,1 m.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem.


Hjul
Fälg 7 tum, däck 245/45 R17.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 459, bredd 177, höjd 141, spårvidd f/b 152/152. Tjänstevikt 1 635, maxlast ca 405, max släpvikt 1 600. Tank 63 liter.


Fartresurser*
Toppfart 243 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,9 s.


Bränsleförbrukning/Miljö*
Stad 1,27, landsväg 0,69, blandad körning 0,90 l/mil. CO2 211 g/km.


* Enligt tillverkaren

BMW 325xi

Pris
322 000 kronor.


Motor
6-cyl längsmonterad radmotor,
2 överliggande kamaxel per cylinderrad,
4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 82,0/78,8 mm, cylindervolym 2 497 cm3. Max effekt 218 hk (160 kW) vid 6 500 r/min, max vridmoment 250 Nm vid 2 750 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell alt automat.
Fjädring/hjulställ Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram triangellänkar, bak multilänk med fem länkarmar.


Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,8 m.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem.


Hjul
Fälg 7 tum, däck 205/55 R16.


Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 276, längd 452, bredd 182, höjd 142, spårvidd f/b 150/151. Tjänstevikt 1 615, maxlast ca 520, max släpvikt 1 700. Tank 63 liter.


Fartresurser*
Toppfart 242 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,5 s.


Bränsleförbrukning/Miljö*
Stad 1,30, landsväg 0,70, blandad körning 0,92 l/mil. CO2 238 g/km.


* Enligt tillverkaren

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa