Audi A6 Avant blir elakare hos ABT

I behov av en kvickare version av Audis nya A6 i Avantkostym? Inte tid att vänta tills det att en ny RS6 dyker upp? ABT har svaret! Här är ABT A6 Avant, med som mest 420 hästkrafter och en 0–100-tid på fem sekunder blankt.

ABT Audi A6 Avant

ABT Audi A6 Avant

Om du är Audifrälst och inte har tid att vänta på Audis officiella prestandaversioner av senaste A6 Avant så ska du fortsätta läsa. Det kan du som inte helt stämmer in på föregående beskrivning förresten också göra, om du vill. Nu har nämligen tyskarna på ABT, som är specialister på att trimma allt som Volkswagenkoncernen kan spotta ur sig, tagit hand om Audi A6 i Avantutförande.

Ser vi på dieselsidan så är den största motorn i A6-programmet turbodieseln på tre liter har efter att ABT haft sin hand med i spelet nått hela 300 hästkrafter, gentemot originalets 245. Vill du inte ha just den motorn kan du också få den svagare versionen av 3,0 TDI som fått 240 istället för 204 hästkrafter.

Värre än diesel blir det om du går över till bensin och ABT AS6 Avant. Modellen är bestyckad med den V6-maskin som redan i originaltappning klarar av att ge ifrån sig 300 hästar. Efter ABT:s omgång är siffran istället hela 420 hästar. Accelerationssprinten från 0–100 km/h uppges gå på fem sekunder jämnt.

Har man uppdaterat insidan av sin A6 Avant så ska det också synas på utsidan, resonerar ABT, som också försett bilen med särskilda sidokjolar, frontspoiler och en bakre ”plastdiffusor” med fyra uppkäftiga avgaspipor. Fälgarna finns i 19, 20 eller 21 tum, beroende på vad kunden vill ha. Alla går att få med speciella högfartsdäck, om man vill att däcken också ska matcha.

ABT, som har huvudkontor i tyska Kempten, drivs av Hans-Jürgen Abt och har funnits i 115 år. Gissningsvis har väl inte bilstyling/tuning varit huvudämnet för verksamheten under alla de åren. Svensk generalagent är Møller Bil i Uppsala.