Prenumerera på Teknikens Värld

Audi A8 och S8 facelift – bilder och fakta

I dag är premiärdagen för de nya versionerna av Audis flaggskepp A8 och S8. Nya linjer och förbättrade motorer hör till nyheterna men huvudnumret är Matrix – de nya hyperavancerade LED-strålkastarna.

audi-a8-facelift-001

Motorhuv, grill, stötfångare fram och bak och bakljus – där finns designnyheterna på ansiktslyfta Audi A8 och S8. Förändringarna är som brukligt små och tydligast är kanske den kromlist som förbinder de två bakljusen med varandra.

Nej, Audi bjuder inte på några designrevolutioner av flaggskeppsmodellen men det var det inte heller någon som hade väntat sig. I Audis monter i Frankfurt är det strålkastarna som kommer att vara det stora samtalsämnet. När nya A8 och S8 börjar säljas i november blir det för första gången möjligt att kryssa för tillvalet Matrix LED-strålkastare. Det innebär i korthet att man som förare inte behöver bry sig om att växla mellan hel- och halvljus.

I lite mindre korthet innebär Matrix-namnet att varje enhet består av 25 lysdioder som kan slås på och av och dimmas helt individuellt. Det ger enorma möjligheter att anpassa ljusbilden precist och på kort tid. Strålkastarna försöker alltid ge så mycket ljus som möjligt men om det är ljust ute dimmas de och vid mötande trafik anpassas ljuskäglan för att inte blända men ändå ge starkt ljus på andra delar av vägen.

Matrix-strålkastarna har också så kallade dynamiska körriktningsvisare som blinkar gult i vågor i stället för att hela blinkersljuset slås av och på. Matrix-ljusen är också kopplade till navigationssystemet för att ljuset ska kunna anpassas till det som finns framför bilen, till exempel kurvor och korsningar.

På insidan innebär ansiktslyftet inga designförändringar men väl nya materialval för klädsel och dekorinlägg. De nya materialen heter finådrad poppel och ask och Unikat-läder.

Motorutbudet består som tidigare av två bensin- och två dieselmotorer, plus monstruösa W12, Hybrid och S8. Så gott som alla drivlinor har finslipats marginellt för att gå lite snabbare och lite snålare.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa