Prenumerera på Teknikens Värld

Audi, BMW och Mercedes ska realtidsdela trafikinformation med varandra

De tre tyska biltillverkarna Audi, BMW och Mercedes är stora konkurrenter, men inte på alla plan. Inom kort ska de börja realtidsdela trafikdata mellan bilarna för att göra körningen säkrare och bättre.

Here realtidstjänster

Det var för drygt ett år sedan som Audi, BMW och Mercedes lade ett gemensamt bud på närmare 24 miljarder kronor, som accepterades, på Nokias karttjänst Here och på så vis trängde undan eventuella intressenter som Google och Apple som redan är dominanta på området.

Nu meddelas det att Here under sitt nya ägarskap snart ska lansera nya realtidstjänster. Med start under första halvåret 2017 ska hundratusentals bilar från de tre nämnda märkena börja dela trafik- och omgivningsinformation med varandra, något som är tänkt att förbättra framkomligheten och göra körningen säkrare.

Here realtidstjänster

Information och status från bilarnas bromsar, vindrutetorkare, strålkastare, navigationssystem, kameror och sensorer samlas in och tolkas för att delas vidare ”i molnet” så att andra bilar med samma system kan ta del av datan. Informationen omformas sedan till varningar och upplysningar för förarna. Väder- och vägförhållanden, trafiksituationer, olycksplatser och information om variabla hastighetssträckor är några exempel på den data som ska kunna delas mellan bilarna.

Here beräknar att mot slutet av 2018 kommer miljontals bilar att använda sig av deras system för att dela och ta emot realtidsinformation, inte bara bilar från Audi, BMW och Mercedes utan även från andra märken som väntas haka på tekniken. Bland annat har Fiat Chrysler, Renault, Peugeot, Ford, Toyota och General Motors tidigare nämnts som möjliga användare av den nya realtidsbaserade karttjänsten.

Motsvarande system från Google, Apple och TomTom har betydligt färre bilar i sina system än vad Here beräknas ha inom ett till två år.

Here realtidstjänster

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa