Audi e-tron prototype är just nu det närmaste vi kommer färdiga elsuven Audi e-tron som ska lanseras i Europa innan året är slut. Och nu vet vi hur långt prototypen går på en laddning.

Vi har sett den som konceptbil, och nu senast som prototyp. Men exakt vad nya e-tron kommer att bjuda på för prestanda har Audi legat lågt med.
Och än så länge är mycket fortsatt höljt i dunkel.
Nu vet vi alla fall hur långt Audi e-tron prototype kan köra på en laddning.

Svaret är 40 mil (enligt den nya WLTP-cykeln) vilket tio mil färre än konceptbilen från 2015 och åtta färre än Jaguar I-Pace som presenterades i början av mars. Tesla Model X 100D har en angiven räckvidd på 56 mil, men då är det enligt NEDC-cykeln.

Audi avslöjar i ett pressmeddelande att hjärtat i e-tron prototype är, som vi förutspått, ett litiumjonbatteri på sammanlagt 95 kWh. Batteriet är placerat i golvet, och med en laddeffekt på 150 kilowatt ska prototypen klara ”en längre resa” på mindre än 30 minuters laddning. Om ”en längre resa” innebär alla de 40 milen eller om det innebär exempelvis 80 procent av maxkapaciteten vet vi inte i nuläget.
Med en laddeffekt på 11 kilowatt ska e-tron prototype kunna ladda fullt på ungefär 8,5 timme.

Exakt hur drivlinan ser ut i e-tron och e-tron prototype är dock fortfarande oklart. Enligt uppgifter från Autocar är batteriet kopplat till två elmotorer – en som driver framaxeln och en som driver bakaxeln. Motorerna tros ge ifrån sig omkring 160 hästkrafter var.
Låter det lite? När e-tron visades som konceptbil 2015 hade den tre elmotorer, en fram och två bak, på sammanlagt 435 hästkrafter. Kanske spara Audi den drivlinan till en framtida prestandamodell.

Audi e-tron prototype

När Audi nyligen presenterade de nya siffrorna för e-tron prototype gjorde man det på ”chockerande” (förlåt) sätt: man körde en av bilarna till Siemens AG:s testanläggning i Berlin och lät en blixt gå ner i taket – vilket du kan se på bilden högst upp. Bilen ska ha klarat sig oskadd bortsett från några brännmärken i taket. Hur mycket laddning det gav vet vi dock inte.

Produktionsfärdiga Audi e-tron ska presenteras innan året är slut. Just nu körs omkring 250 exemplar av prototypen på fyra kontinenter för att ta fram viktig testdata i olika miljöer och situationer, vilket vi rapporterat om tidigare. Totalt ska bilarna avverka över en halv miljon mil och över 85 000 timmars körning.

Visa kommentarer
NUVARANDE Audi e-tron prototype kör 40 mil på en laddning
NÄSTA Provkörning av Volkswagen Touareg 3,0 TDI 4Motion