Prenumerera på Teknikens Värld

Audi prologue officiell – märkets nya formspråk

PeO Kjellström är i Los Angeles för att göra en massa saker, bland annat för att få en rejäl titt på Audis nya formspråk som i dag presenteras med konceptbilen prologue.

Audi prologue concept
PeO Kjellström

Efter några omgångar med teaserbilder och -filmer har Audi dragit skynket av konceptbilen prologue på premiärdagen av bilsalongen i Los Angeles. Teknikens Världs globetrotter PeO Kjellström är där för att rapportera hem om det han ser. Lite längre ned i artikeln får vi höra vad han har att säga om Audis nya linjer som konceptbilen är ett första smakprov på.

Audi prologue är inte bara nye designchefens första skapelse sedan han, Marc Lichte, kom till Audi i februari tidigare i år. Prologue visar nämligen också upp Audis helt nya designfilosofi som ska appliceras på kommande modeller framöver. Så här beskriver Marc Lichte konceptbilen och formerna:

– Audi står för sportighet, lättviktskonstruktion och quattro permanent fyrhjulsdrift. Med Audi prologue har vi skapat en ny gestaltning – vi har satt hjul på den sportigaste bilen i lyxsegmentet. Både när det gäller exteriören och interiören har vårt team gått nya vägar.

Det första som slår en när man tittar på konceptbilen är så klart fronten och dess single frame-grill. Den är fortfarande stor men i stället för att bygga på höjden har den blivit betydligt bredare än vad vi är vana vid i dag. Det syns på långt håll att det fortfarande rör sig om en Audi men intrycket den ger är ändå nytt. Grillen flankeras av sidoluftintag som är placerade långt ut, nästan så att de rör vid skärmkanterna. Strålkastarna är är låga och breda och ger bilen en skarpare attityd.
Sedd från sidan uppvisar Prologue ett något kantigare formspråk än vad vi är vana vid på dagens modeller. Trots tydligare linjespel ser vi ändå likheter med de linjer som finns i dag och som kännetecknar Audi, då kanske framför allt linjerna som finns på A5. De nya linjerna markerar hjulhusen subtilt sätt.
Takprofilen och sidorutorna känns till viss del igen sedan tidigare. Vi tänker på Audi quattro concept som visades upp på bilsalongen i Paris 2010. En bil som många hurrade över då men som aldrig såg dagens ljus utanför konceptstadiet.
Baktill förs tankarna till Audi A6 Sedan generation C6 facelift, trots att linjespelet är helt nytt och väldigt horisontellt rakt.

Audi prologue concept

Det raka linjespelet går igen i kupén. Inte minst på mittkonsolen som har sitt ursprung redan mellan fåtöljerna som bildar baksäte och som sprider sig vidare fram mellan framsätena innan den avslutas under den lika horisontellt raka instrumentbrädan som kryllar av skärmytor.

Teknikens Värld har skickat över PeO Kjellström till Los Angeles Auto Show för att se på bland annat Audi prologue. Vi hör vad han har att säga om bilen.

Hej PeO, du som har sett Audi prologue och nya formspråket live, är det snyggt?
– Jag tycker det är skitsnyggt. Bara de nu inte dribblar bort det på samma sätt som när de introducerade sitt nuvarande formspråk på Audi A6 och sedan överförde det till alla andra modeller så man knappt såg skillnad. Jag hoppas Audis modeller i framtiden får egen karaktär. Vad jag har hört här på plats är att Q-modellerna och lilla A1 kommer att få lite annorlunda utseende jämfört med vad vi ser här. Prologue-bilen visar förmodligen främst upp vad vi kan få se på nya A6, A7 och A8 men även kommande flaggskeppet A9 samt nya A4 som står och väntar runt hörnet.

Vad har du att säga om interiören?
– Insidan är proper men kanske för naken. Och det kommer garanterat att bli många fingeravtryck och ”klet” här och där. Men visst, detta är en konceptbil så vad som kommer till produktionsbilarna senare återstår att se.

Audi prologue är ingen liten coupébil. Med 510 centimeter på längden är den nästan 13 centimeter längre än dagens A7 Sportback. På bredden mäter den 195 centimeter och på höjden 139 centimeter. Axelavståndet är 294 centimeter, cirka tre centimeter mer än i tidigare nämnda jämförelsebil.
Under huven sitter en TFSI-dubbelturbomaskin på 4,0 liter som utvecklar 605 hästkrafter och 700 newtonmeter (vid overboost 750 newtonmeter) som är kopplad till en åttastegad Tiptronic-låda. Trots stor massa att släppa omkring på (tjänstevikten är 1 980 kilo) går 0-100 km/h rasande fort: 3,7 sekunder.

Trots effekten och prestandan är det ingen törstig V8 det handlar om. Audi uppger förbrukningssiffran 0,86 liter per mil vid blandad körning vilket motsvarar 199 gram koldioxid per kilometer.
Anledningen till de låga siffrorna stavas elsystem på 48 Volt. En remdriven generator gör nämligen drivlinan till en mildhybrid.

Allt om Audis nya formspråk och konceptbilen prologue kan du läsa i Audis pressrelease nedan.

 

Pressmeddelande från Audi

Los Angeles, 19 november, 2014. I samband med Los Angeles Auto Show visar Audis chefsdesignern Marc Lichte upp konceptbilen Audi prologue. Med den stora coupemodellen visar Lichte inriktningen på märkets framtida designspråk.

”När Marc Lichte började hos oss på Audi drog han igång en designoffensiv”, berättar utvecklingschefen Ulrich Hackenberg, som fick Lichte att flytta till Ingolstadt i februari 2014. ”Hans tydliga filosofi och exakta förståelse för Audis innersta väsen har gjort att han kunnat utveckla en designstrategi som öppnar upp helt nya perspektiv för oss. Den är progressiv och mycket emotionell, den uttrycker vårt märkes tekniska kompetens och höga kvalitetsanspråk på ett perfekt sätt. Audi prologue är det första beviset på detta – den är en s.k. ’Signature car’ för Audi.”Marc Lichte beskriver konceptbilen: ”Audi står för sportighet, lättviktskonstruktion och quattro permanent 4-hjulsdrift. Med Audi prologue har vi skapat en ny gestaltning – vi har satt hjul på den sportigaste bilen i lyxsegmentet. Både när det gäller exteriören och interiören har vårt team gått nya vägar.”

Den progressiva tekniken uttrycks nu ännu tydligare i Audi-designen. Tvådörrars-coupén visar upp elegant svepande linjer i en sportig och ren design. Formerna och linjerna är omisskännliga och tillför många nya idéer. I den rena, ljusa interiören smälter arkitekturen samman med displayer och reglage till en helt ny typ av enhet. Hela fronten på instrumentpanelen består av en stor pekskärm, och vissa kommandon utförs via en ny typ av OLED-display med organiska lysdioder.

Konceptbilens teknik kombinerar kraft, komfort och effektivitet. Den 4,0 liter stora TFSI-motorn har en effekt på 605 hk och ett vridmoment på 750 Nm vilket ger en acceleration på 3,7 sekunder från 0-100 km/h. Den dynamiska styrningen på alla fyra hjulen, där bakhjulen kan svänga upp till 5 grader, gör den stora coupén extremt lyhörd och stabil.

Exteriör med harmoniska proportioner
Med en längd på 510 cm, hjulbas på 294 cm, bredd på 195 cm och höjd på 139 cm är Audi prologue något kortare och lägre än dagens Audi A8. Den låga fronten domineras av single frame-grillen. Den stora kylargrillen har gjorts betydligt bredare och sitter lägre placerad än på dagens serietillverkade modeller.

Strålkastarna är formade som breda kilar. De är utrustade med Matrix laserteknik – en innovation från Audi som inte bara ger större designmässig frihet utan också gör helt nya funktioner möjliga. Strålkastarnas pupill består av en projektionslins och en laserljuskälla. Tillsammans skapar de en matris av ljus som med hög upplösning lyser upp hela vägen. Under dessa komponenter svävar fem plastlinser som sitter infattade i en lättviktsstruktur som med sitt glasfibermatade ljus förlänger helljusets räckvidd ytterligare. Den nya lasertekniken gör det möjligt för designavdelningen att ge strålkastarna en extremt lätt, kompakt och elegant form.

Referenser till Audi quattro
En annan nyhet är luftintagen under strålkastarna med diamantformat gitter. Ett dynamiskt utformat blade, tydligt avgränsat från stötfångaren av ett mellanrum, för tankarna till motorsportens värld. Två svarta, högglanspolerade spoilers ger utställningsbilen en ännu bredare och kraftfullare utstrålning på vägen.

De välavvägda proportionerna betonar fram- och bakhjulen lika mycket – en tydlig referens till Audis quattro-teknik. I de markerat utställda hjulhusen sitter kraftfulla 22-tumsfälgar skodda med däck av dimensionen 285/30. De tio sammanflätade Y-ekrarna ger dem tredimensionell design.

En karakteristisk detalj på Audi prologue är de utställda skuldrorna ovanför hjulen, både fram och bak. Liksom de skarpa kanterna på ’80-talets urquattro anspelar de på quattro-drivningen och är nu inarbetade i grundarkitekturens svepande former. Sedda från sidan, bildar de två mjuka bågar ovanför hjulen och bryter av den något lägre löpande mittlinjen mellan hjulen.

Skärmarna, dörrarna och bakpartiet har muskulöst välvda ytor. Nederdelen på dörrarna har en djup konkav form som löper uppåt bakåt – en form som plockar upp luftintagens designtema. Trösklarna är indragna, de svarta högblanka kjolarna blir till en fortsättning på frontspoilern. På typiskt Audi-manér har alla linjer och ytor på Audi prologue ett logiskt samband.

Aluminiumdetaljer i hantverkskvalitet
Ytterbackspeglarna är som små aluminiumskulpturer: Kåporna är utformade som snäckor och blir till en flytande övergång till den nedre fönsterlisten. Här sitter också sensorerna för att öppna dörren. Dörrarna saknar nämligen handtag. Istället öppnas de elektromekaniskt när man berör den belysta sensorytan.

Den styva multimaterialskarossen består till stora delar av aluminium och ultrahöghållfast stål. Rutorna ramas in av matta och polerade aluminiumlister. I änden på den flacka takkupolen övergår inramningen till en massiv aluminiumyta. Den teknik och det kunnande som krävs är ett talande exempel på Audis höga tillverkningskvalitet – i det närmaste som om bilen vore gjord för hand. Dessutom medför denna lösning att rutorna kunnat sänkas, trots C-stolparna. På utställningsbilens högra sida sitter tankluckan placerad just i detta område. Luckan öppnas elektriskt och kan fällas in helt i C-stolpen med en enkel knapptryckning från kupén. För att göra det ännu smidigare att tanka bilen, sker förslutningen utan att något tanklock behövs. Bilen är lackerad i ”Divagrått”, en ny pärleffektlack som har en varm och elegant framtoning.

Bakpartiet driver hela bilen framåt
Även bakpartiet på Audi prologue bryter med det konventionella. Den halvmånformade sammanslutningen mellan sidopanelen och stötfångaren förstärker denna dynamik. Bagageluckans nederkant är utformad som en diskret spoiler och blir till en fortsättning på den skarpa s.k. blisterlinjen på sidopanelerna. Mellan C-stolparna har bakrutan en konkav, inåtbuktande form och avgränsar passagerarutrymmet samtidigt som den gör det enkelt att lasta i och ur bilen med den separata bagageluckan.

Den okonventionella utformningen av LED-baklyktorna med sitt 3D-glas utnyttjar alla de fördelar den nya designen erbjuder. Det nya, långa bakljuset sträcker sig tvärs över hela bakpartiet och längst ut lyser det upp ramen runt 3D-reliefen. De tunna linjerna mitt i 3D-glaset ser ut att sväva fritt. Bromsljuset sitter placerat djupt in. När man bromsar, tänds även botten på 3D-reliefen vilket gör att ljuset tycks röra sig mot betraktaren. Denna arkitektur, med olika nivåer och där ljusfunktionerna växlar mellan 2D och 3D, gör att baklyktorna gör ett helt nytt och dynamiskt intryck. Under stötfångaren sitter en diffusor av svartglänsande aluminium. Precis som frontens blade, sträcker den sig tvärs över hela bilen som en individuell, tydligt avgränsad detalj. Diffusorn omsluter två trapetsformade intag som designmässigt matchar 3D-baklyktorna och rymmer ändrören.

Lyxig interiör, innovativt manöverkoncept
Den generöst rymliga kupén i Audi prologue är som en lyxig lounge baserad på Grand Tourismo-design. Även interiör markerar starten för en ny designera inom Audi, en era där arkitekturen smälter samman med displayer och reglage och blir till en enhet. Ytorna för displayer och reglage har på ett innovativt sätt integrerats i instrumentpanelen och konsolen på mittunneln och infotainmentsystemet öppnar en dialog med förare och passagerare.

När man stiger in i den fyrsitsiga bilen, hälsar den sina passagerare välkommen med stilfull artighet. Denna ”butler”, som egentligen är ett intelligent dataprogram, identifierar passagerarna med hjälp av deras smartphones och justerar in sätet och klimatanläggningen efter de individuella önskemålen. Systemet föreslår också musik och färdvägar som är anpassade efter ägarens personliga krav. ”Easy Slot”-systemet, en avancerad vidareutveckling av Audi phone box, sitter placerad under lock i mittkonsolen. En speciell mekanism ansluter passagerarnas smartphones till bilens infotainmentsystem och laddar dem.

Generöst med plats i kupén
De strama linjerna och slanka geometriska formerna ger kupén en ljus och distinkt atmosfär. Instrumentpanelen ger ett lätt och elegant intryck med sina utpräglat horisontella, helt obrutna linjer och får kupén att verka ännu bredare. Panelen sänker sig in mot kupén på två nivåer. Den övre nivån blir till ett ”tak” över Audi virtual cockpit future (en avancerad vidareutveckling av Audi virtual cockpit) och raden av luftintag. Den ingår i den stora båge som omsluter föraren och framsätespassageraren.

Mittkonsolen ser ut att sväva fritt, precis som framsätena vars skenor sitter monterade på tunneln och trösklarna. Nackskydden på de båda skålade sätena bak sänks ner då de inte används och skjuts upp automatiskt när en passagerare stiger in i baksätet och använder den elektriska ”easy entry”-funktionen. När ljudsystemet sätts på, skjuts en ny typ av ljudspoiler fram ur hatthyllan och levererar det premiumljud som är typiskt för Audi.

Instrument med OLED-teknik
Inbäddad i den eleganta arkitekturen finns en display av en helt ny typ. Längs sin fulla bredd består instrumentpanelens front av en display-yta med tre integrerade pekskärmar. Displayen till vänster om ratten är vinklad mot föraren och används för att styra kontrollfunktioner för belysning och förarassistanssystem. Manöverenheten till höger om ratten är också den vinklad mot föraren och innehåller mediareglage. På passagerarsidan sitter en widescreen-display integrerad i instrumentpanelen som används för att individuellt och bekvämt kunna styra infotainmentfunktionerna.

Den nya typen av display på passagerarsidan gör det för första gången möjligt med digital interaktion mellan föraren och framsätespassageraren. En svepande gest är allt som krävs för passageraren för att skicka färdigplanerade färdvägar till förarens display och mata in dem i Audi virtual cockpit future.

På konsolen på mittunneln sitter en fjärde, flexibel pekskärm ergonomiskt placerad. Den används för att styra klimatanläggningen, för att mata in data genom att skriva med fingret och också för andra fordonsinställningar. Denna display består till största delen av en extremt tunn, böjbar OLED-film (OLED: Organic Light Emitting Diodes, organiska lysdioder) som ger extremt skarpa och kontrastrika bilder. När den inte används, ligger OLED-displayen infälld i mittkonsolen och är så gott som osynlig. När bilen startas, vinklas den flexibla skärmen upp. Det faktum att den är böjbar gör att avståndet till handen kan hållas konstant på ett ergonomiskt sätt. När man använder displayen, vilar handleden bekvämt på den lågt placerade växelväljaren till den 8-stegade tiptronic-växellådan, och är nu helt integrerad i mittkonsolen. Mugg- och smartphone-hållarna är placerade under lock i mittkonsolen, på vänster och höger sida om stödet.

Audi virtual cockpit future visar bilder på tre nivåer
Audi virtual cockpit future erbjuder en förhandstitt på framtidens digitala förarplats: Högupplösta displayer och tre speglar skapar tillsammans en virtuell scen med tre nivåer. I navigationsvyn presenterar den första nivån viktig information för körningen medan den andra och tredje nivån skapar en djupverkan i kupén. Strukturering av informationen i olika nivåer gör att den organiseras bättre och blir lättare att förstå för föraren. Innehållet och färgsättningen i Audi virtual cockpit future ändras beroende på körsättet. Vid sportig körning går displayen över i läget Sport och visar relevant information som varvtal, temperaturer och laddtryck på ett speciellt framträdande sätt.

Med början i dörrarna, följer vita LED-ljusledare de distinkta linjerna i kupén. Rattekrarna består av ett stort aluminiumspänne som matchar listerna på displayerna och dörrgreppen. Alla aluminiumdetaljer är tydliga bevis på det perfekta hantverket – ytorna har en matt finish medan kanterna är polerade vilket åstadkommer effektfulla kontraster.

Naturmaterial – lyx i ny tappning
Naturmaterial den nya lyxen i inredningen. Ytorna på sätet och ryggstödens baksida, instrumentpanelen, konsolen på mittunneln liksom armstöden är alla klädda med ”Passion”-läder i en ljus nyans, ett nytt och smidigt läder som framhäver skinnets naturliga karaktär och egenskaper.

Ryggstödens baksida och sidopanelerna bak är klädda i mjukt nubuckläder som också det går i en ljus färgton. En annan markant detalj är den gråbruna klädseln på instrumentpanelens nederdel. Wrap-around-bågen är klädd i mörkt ”Passion”-läder. Både här och på många andra ställen kontrasterar aluminiumlister mot silvergrå almfanér.

4.0 TFSI V8-motor och 48-voltssystem
4.0 TFSI-motorn dominerar motorrummet och utvecklar 605 hk och levererar ett vridmoment på 700 Nm. I boost-läget står hela 750 Nm till förfogande för föraren under ca. 15 sekunder. Den välljudande dubbelturbo-V8:an kan accelerera upp denna tvådörrarscoupe (vars tjänstevikt är 1.980 kg) från 0 till 100 km/h på blixtsnabba 3,7 sekunder.

Konceptbilens bränsleförbrukning ligger vid blandad körning på endast 8,6 l/100 km, vilket motsvarar CO2-utsläpp på 199 gram/km. En bidragande faktor till den höga effektiviteten är ett nytt kompletterande 48-voltsystem, en teknik som inom kort kommer att lanseras i serieproducerade bilar från Audi. 48 V-systemet matas av en stark, remdriven generator som gör drivlinan till en mildhybrid och kan återvinna upp till 12 kW vid inbromsning. Motordrivkraften leds via en 8-stegad tiptronic-växellåda till quattro permanent fyrhjulsdrift som arbetar i nära samarbete med den vektorstyrda momentfördelningen.

Ny femlänkad hjulupphängning
När det gäller chassit, erbjuder den adaptiva luftfjädringen sport (en luftfjädring med reglerbar dämpning) ett brett justeringsområde mellan mjuka rullningar och mycket styv dämpningskarakteristik och kan också reglera bilens markfrigång i flera steg. Hjulupphängningen består av en lättviktskonstruktion med fem länkar, fram som bak. De stora, keramiska, kolfiberarmerade skivorna ger utställningsbilen en imponerande bromsförmåga. De 20″ stora bromsskivorna fram greppas av fasta sexkolvsbromsok.

Dynamiska 4-hjulsstyrningen förbättrar både kördynamiken och körkomforten i Audi prologue genom sin intelligenta, dynamiska styrning på alla fyra hjulen. Resultatet är att föraren kan njuta av en bil som har extremt goda vägegenskaper. I lägre hastigheter visar detta sig främst genom bättre smidighet. I högre hastigheter har konstruktörerna gjort bilen mer lyhörd och därmed också mer stabil.

Den dynamiska 4-hjulsstyrningen – där bakhjulen kan svänga max. 5 grader – gör det enklare att manövrera bilen när man parkerar och erbjuder mycket precis och sportig styrning på landsväg liksom en imponerande komfortabel styrning på motorväg.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa