Prenumerera på Teknikens Värld

Audi Q8 kommer 2017 med mer lyx än Q7

Audi ställer stor tro till suven som bilmodell. Därför ska flera nya Q-modeller lanseras de kommande åren, bland annat Q8 som blir flaggskeppet över Q7 med sportigare  och lyxigare framtoning. En X6-utmanare helt enkelt.

Audi Q8

Audi Q8

I går fick vi lära oss att Porsche ska göra en femdörrarscoupé av Cayenne. En modellversion som när den kommer ska ge sig in i matchen som BMW X6 för tillfället dominerar men där Mercedes med sin MLC kommer att plocka andelar. Att Audi också nosar på den framgångsrika ”X6-klassen” har varit känt sedan länge. Snacket har rört en Q6 eller en Q8 och det senaste är att det blir sistnämnda.

Brittiska Autocar har växlat några ord med Audi-chefen Rupert Stadler angående märkets framtid inom suv-segmentet. Audi tror mycket på den här typen av bilar och ser i framtiden att de står för 40 procent av deras totala försäljning. Men då måste antalet modeller bli fler, vilket också är på gång. Dagens Q3, Q5 och Q7 ska kompletteras med Q1, Q2, Q4, Q6 och – modellen som denna artikel handlar om – Q8. En Q9 har det också ryktats om, men på den säger vi pass då Q8 lär bli Q-modellernas flaggskepp, motsvarigheten till vad kommande A9 är för A-modellerna.

Audi Q8 ska ha fått grönt ljus för produktion enligt de senaste uppgifterna, som är märkligt lika uppgifterna för ett och ett halvt år sedan. Troligtvis debuterar Q8 i försäljningshallarna under 2017.
Modellen kommer att dela teknik med nästa generation Q7 som baseras på Audi-utvecklade Volkswagen-plattformen MLB som även underbygger nästa generation Touareg, Cayenne, Cayenne Coupé, Bentleys suv samt Lamborghini motsvarighet Urus. Däremot kommer Q8 att inte se ut som en Q7. Den kommer att få egna former för att sticka ut som den flaggskeppsmodell den ska vara. Sportigare linjer med slank takprofil och kraftigt sluttande bakruta, med andra ord som bland annat BMW X6 och Mercedes MLC.

Audi Q8 blir drygt fem meter från front till akter. Ännu en stor pjäs med andra ord, men inte i närheten lika tung som dagens Q7. Med hjälp av aluminium och kolfiber i olika former är siktet inställt på en tjänstevikt under två ton, alltså 200-300 kilo under dagens lättaste Q7-versioner.

Drivlinorna kommer att vara många till antalet. Dieselmotorer och bensinmotorer. I vissa fall kombinerade med elmotorer vars batterier är laddningsbara via eluttag. En rent eldriven version kan också komma att bli aktuell. Värstingen blir RS Q8 som får en V8 på fyra liter som pumpar ur sig gott om hästkrafter.

Då det handlar om en lyxigare modell än Q7, en modell som ska attrahera en ny kundgrupp, kommer priset att ligga en nivå upp. Indikationer säger att instegspriset blir norr om 600 000 kronor, det vill säga mer än den halvmiljon som dagens Q7 börjar på. Räkna med en eller ett par hundratusen över miljonstrecket för RS Q8.

Bilden ovan är Teknikens Världs illustration från 2012 över hur Audi Q8 skulle kunna se ut. Illustrationen är baserad på Audis konceptbil Crosslane Coupé som du ser bilder på nedan.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa