Nu lyxar Audi till det än mer i sitt suv-utbud i och med tillkomsten av Q8. En bjässe på nästan fem meter med framåtlutade bakre takstolpar.

Hur länge Audi Q8 har varit på tal är det ingen som vet, så länge har det snackats om modellen. Men nu är den i alla fall här, presenterad i Kina tidigare i dag.
Q8 är inte helt otippat Audis svar på BMW X6 och Mercedes GLE Coupé men kanske ändå inte i och med att karossen inte är lika coupéformad som hos de båda andra nämnda tyskarna. Q8 är mer ett alternativ mellan de båda och britten Range Rover Sport, även om Audi gärna benämner Q8 som en elegant fyrdörrars lyxcoupé med sportig profil.

Från nos till bak mäter Q8 4,99 meter och från topp till tå 1,71 meter. På bredden är det exakt två meter från ena sidan till den andra. Därmed är modellen kortare och lägre än Q7, men däremot bredare. Trots lite nättare mått ska innerutrymmena, som är för fem personer, ändå vara goda, mycket tack vare det långa axelavståndet på nästan tre meter. Baksätet kan dessutom skjutas i längsled för extra benutrymme i baksätet. Baksätesryggen går också att fälla enligt 40/20/40-principen och som mest lastar Q8 1 755 liter.
25,4 centimeter ovanför marken svävar bilens underrede. Detta kan dock justeras med upp till nio centimeter om den adaptiva luftfjädringen har kryssats för i tillvalslistan.

Till utseendet skiljer sig Q8 från sina andra syskon på några punkter, inte minst i fronten. Grillen är ny för Audis suv-familj med en kraftig sarg som löper runt den. Skillnaden gentemot Q7:ans front är stor, framför allt är den inte lika djupgående.
Interiört är det precis som i Q7 en utdragen instrumentbräda med horisontella linjer som dominerar, men som på utsidan är det mycket annat som skiljer. Mittkonsolen och skärmarna är helt nya. Den övre skärmen är på 10,1 tum och är till för att styra merparten av bilens olika funktioner. Den undre är på 8,6 tum och är till för att manövrera luftkonditioneringen samt för att mata in text vid instruktioner till exempelvis navigatorn.

Även mätarhuset display är digital och mäter 12,3 tum över diagonalen. I standardutförande kan denna växla mellan två olika utseenden. Väljer man den i plus-utförande finns ett tredje, mer sportigt utförande.

MMI navigation plus är standard i Q8. Systemet är intelligentare än någonsin och kan komma med förslag på avstickare och annat, allt baserat på vad man tidigare matat in och vart man har kört. Även trafikinformation i realtid möjliggörs via Audi connect som kommunicerar med andra Audi-bilar via en så kallad car-to-x-teknik.

Upp till fem radarsensorer, sex kameror, tolv ultraljudssensorer och en laserskanner kan Q8 utrustas med. Ju fler desto fler egna beslut kan bilen ta baserat på trafiksituation och omgivning. Q8 är inte självkörande, däremot vad man kallar för semiautonom, det vill säga den kan agera på egen hand i vissa situationer.

Alla drivlinor till Q8 är så kallade mildhybridsystem med ett elsystem som opererar på spänningsnivån 48 volt. Det utgörs av ett litiumjonbatteri och en remdriven, kombinerad startmotor och generator.
Vid inbromsning kan uppemot tolv kilowatt återvinnas och lagras i batteriet och frirullningsteknik gör det möjligt att köra med förbränningsmotorn avstängd under vissa förhållanden. Start/stopp-systemet kan aktiveras redan vid 22 km/h för att ytterligare spara några extra droppar bränsle.

Audi Q8 lanseras i Sverige under tredje kvartalet 2018, det vill säga någon gång under juli, augusti eller september.

Visa kommentarer
NUVARANDE Audi Q8 officiell – fakta och bilder
NÄSTA Test av 14 fyrhjulsdrivna kombibilar