Audi revolutionerar bilköpet med virtuell verklighet

Audi berättar om tekniken som vi tror kommer att göra besöket hos bilhandlaren riktigt givande och roligt. Med hjälp av virtual reality-teknik ska bilväljandet och konfigurationen vara en verklighetsupplevelse.

När det är dags att köpa ny bil sätter man sig först och främst vid datorn (eller tidningen). Läser några provkörningar och tester, därefter går man in på bilhandlarens hemsida för att använda konfiguratorn de har där. Men det slutar oftast också i att man besöker handlaren och sitter där i några timmar, på andra sidan säljarens skrivbord och tittar döfött in i baksidan på en datorskärm. Bredvid ligger en massa kataloger om modeller, motorer och tillval. I bästa fall kan man få kika på säljarens datorskärm för lite mer inlevelse och upplevelse.

Att köpa ny bil är roligt och roligare kommer det att bli framöver, det är Audis nya teknik ett bevis på.
Audi berättar nämligen om en VR-upplevelse när köparen kommer in till handlaren. VR står för Virtual Reality, eller som det heter på svenska, virtuell verklighet.

Audi har utvecklat en speciell programvara, den första i sitt slag, som gör det möjligt att i VR-miljö välja bil och konfigurera den precis så som man vill ha den. Allt sker i 3D-miljö tack vare VR-headsetet som projicerar bilder framför ögonen. Med hjälp av en kamera anpassas vinklar och miljö efter hur man vrider på huvudet.
Du kan slå dig ned bakom ratten i din blivande bil och få en känsla av hur det kommer att kännas den dagen du sätter dig där på riktigt. Du kan öppna bakluckan och kika in i bagageutrymmet.
Du kan till och med öppna och stänga dörrarna för att höra ”klonket” och du kan bränna på i valt ljudsystem i bilen för att se om det ljuder lika ljuvligt som du fantiserat om. Headsetet kompletteras nämligen av exklusiva hörlurar från Bang & Olufsen.

Audi VR-experience

Det enda du inte kan göra är att känna lädrets struktur på stolarna. Inte heller kan du känna nybilsdoften. Kanske det kommer i framtiden…

Däremot går det att välja bland alla tillval och tillbehör som finns tillgängliga till Audis alla modeller och du kan även få känna på hur infotainmentsystemet fungerar innan du beslutar dig för att kryssa i det i tillvalslistan.

Hela VR-upplevelsen ska vara så nära verkligheten som möjligt och det möjliggörs med hjälp av högprestandadatorer som ska garantera snabb och exakt visning av miljöer och detaljer.

Audi säger att tekniken kommer att lanseras hos märkets egna handlare mot slutet av 2015. Till en början blir det främst hos handlare på marknader där försäljningssiffrorna är höga. Så förvänta dig inte att din svenska Audi-handlare har VR-bilväljaren redan i år.

Nästa steg enligt Audi är att göra VR-upplevelsen vid bilväljande mobil, det vill säga möjliggöra besök i kundernas hem. Snacka om bekvämt (lat) bilväljande.

Audi VR-experience

Visa kommentarer
NUVARANDE Audi revolutionerar bilköpet med virtuell verklighet
NÄSTA Mini One First 5-dörrar officiell – instegare med 75 hästar