Prenumerera på Teknikens Värld

Audi S4 och S4 Avant officiella – fakta och bilder

Nya Audi A4 har knappt hunnit lanseras men trimningen är redan igång. Nu visas den sportiga versionen av A4 – S4 i både sedan- och kombiutförande som båda får V6-motor med dubbelturbo och 354 hästkrafter.

Audi-S4-01

Audis stora nummer på Frankfurtsalongen är hybridkonceptet e-tron quattro. Lite i skymundan hittar vi nya S4 i sedan- och kombiutförande, Avant som sistnämnda kallas. Audi spiller med andra ord ingen tid utan har redan, innan nya A4 (läs vår rapport från första provkörningen här) ens hunnit lanseras, förvandlat den till en S-modell.

Audi har kommit långt i utvecklingen av elektriskt drivna turboaggregat och många trodde att S4 skulle bli först ut i produktion med ett sådant. Så blir det inte. S4 drivs av en 3,0-liters V6-motor med dubbla turboaggregat. Max effekt är 354 hästkrafter och det maximala vridmomentet på 500 newtonmeter finns tillgängligt vid 1 300-4 500 r/min.

Audi-S4-09

Nya S4 tar sig från 0 till 100 km/h på 4,7 sekunder och når 250 km/h innan den elektroniska spärren slår till. Åttaväxlad tiptroniclåda och fyrhjulsdrift (quattro) är standard. Vid normal körning får bakhjulen 60 procent av kraften, beroende på körsituation och grepp kan upp till 70 procent fördelas till framhjulen, eller 85 procent till bakhjulen. Vid sportig körning bromsas innerhjulen för att förbättra kurvtagningen. Som tillval finns en riktig differentialbroms som fördelar kraften mellan bakhjulen.

S4 har förstås sportfjädring som är 23 millimeter lägre än på en vanlig A4. Som tillval finns CDC-chassi (Continuous Damping Control) som gör att man med Drive Select-vredet kan ändra hårdheten i stötdämparna.

Audi-S4-15

Det går att känna igen S4 på de stora luftintagen i fronten, den bakre stötfångaren med diffusorliknande svart plastsjok och de fyra avgasutblåsen. 18-tumsfälgar i femekersdesign är standard. 19-tumshjul kostar extra. Audi har inte presenterat några priser ännu.

Några bilder på Avant-versionen har Audi ännu inte släppt. Därför får vi kombisvenskar dras med sedanen i bildgalleriet nedan.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler