Prenumerera på Teknikens Värld

Audi ska gå ifrån likformig design

Audi är en av de biltillverkare som under flera år beskyllts för att stöpa merparten av sina modeller efter en och samma mall. Det ska det nu bli ett slut på.

Audi A3 A4 A6

När en ny Audi-modell har presenterats har kommentarerna av er besökare här på teknikensvarld.se ofta handlat om den monotona och likformiga designen som används över större delen av modellprogrammet. Inte sällan har kommentarer som ”Tråkig! Ser likadan ut som alla andra Audi-modeller!” frekvent poppat upp.

Men nu visar det sig (som egentligen inte var svårt att räkna ut men som man nu officiellt uttalar för första gången) att det har varit ett medvetet drag av Audi att göra bilarna ”identiska”. Audi-chefen Rupert Stadler berättar för Autocar att de har använt sig av repetitiv design för att hjälpa till med varumärkesbyggandet och igenkänningsfaktorn på nya och växande marknader, exempelvis Kina.

– Nu när vi är välkända på stora marknader som i Kina kan vi börja ändra denna filosofi och ge varje bil ett eget utseende, säger han.

Audis designchef Marc Lichte fyller i med att berätta att det nu finns utrymme för förändring och större skillnader, och att eftersom bilarna ska kännas fräscha och attraktiva under hela livscykeln är modellspecifik design viktig.

Audi A6 2018 illustration

Så här föreställde vi oss nya Audi A6 Avant i september 2016.

Redan nu har Audi påbörjat redan med mer modellspecifik design i och med lilla suven Q2 som skiljer sig en hel del från sina suvsyskon inom märket. Och mer kommer det att bli. Nya Audi A6 ska presenteras om några månader och därefter kommer elbilarna som enligt Marc Lichte ger helt andra designmässiga förutsättningar. Enligt honom kan de elektriska drivlinornas kompakthet förbättra bilarnas proportioner.

Det ska tilläggas att Audi inte är ensamma om att ha blivit beskyllda för likformig design över större delen av modellpaletten. BMW är en annan tillverkare som fått ta emot en hel del skit för tilltaget, så även exempelvis Mercedes och Volvo. Det är framför allt japanerna som har undkommit denna kritik.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa