Audi vill att GT3 och TCR ersätter V8 Supercars

Chefen för Audi Sport Customer Racing vill att V8 Supercars-organisationen i Australien, där bland annat Volvo Polestar Racing tävlar, byter reglemente till GT3 och TCR.

audi_gt3

– GT3 är framgångsrikt, har ett stort utbud och starka band till biltillverkarna samt gatbilar. TCR kan bli samma sak. De (publiken) öppnar huven och ser motorn som finns i deras gatbil, säger Romolo Liebchen, chef för Audi Sport Customer Racing, till motoring.com.au.

Liebchen, som var på plats under föregående helgs Bathurst 12-timmars i Australien, har diskuterat ämnet med V8 Supercars-organisationen.

– De letar efter ett sätt att få Supercars att överleva. Men de kommer inte att hitta nya tillverkare om de bygger och utvecklar motorer för nuvarande reglementet (V8 Supercars), marknaden är för liten. Jag tror att om Australien tar GT3 sprint-formatet med en förare per bil, så kan det bli en stark lösning, säger Libchen.

Tysken säger vidare att en optimal lösning för dem vore att ha deras R8 GT3 LMS och en TCR-tävlingsbil baserat på A3 sedan, under samma tävlingshelg.

– Det finns redan flera marknader som är ute efter en sådan bil från oss. Det finns många potentiella biltillverkare. Det skulle vara bra för publiken och bra för tillverkarna. TCR kan bli lika framgångsrikt som GT3, säger Liebchen.

I dag tävlar V8 Supercars med bakhjulsdrivna sedan-modeller med V8-motorer utan turbo på cirka 650 hästkrafter. Mästerskapet planerar att introducera ändringar till reglementet nästa år som tillåter fyr- och sexcylindriga motorer samt kupémodeller. Ändringarna har dock hittills stött på svalt intresse från biltillverkarna.

GT3 är ett renodlat GT-reglemente med modeller som Audi R8, Porsche 911 och BMW Z4. TCR är ett nyskapat touring car-reglemente med framhjulsdrivna modeller som SEAT León, Opel Astra och Honda Civic som har turboladdade fyrcylindriga motorer på cirka 380 hästkrafter.