Mellanklassuven är den nya mellanklasskombin. Biltypen har blivit omåttligt populär vilket passar svenskarna.

Vitt på vägen och halka? Det är verklighet ganska många månader per år i Sverige. Det kan vara därför suvar är så populära – eller så vill vi bara sitta högt och åka bekvämt. Mellanstora suvar är storsäljare, både som nya och begagnade, men vilken är bäst i prisklassen runt 200 000 kronor? Här är svaret!
Teknikens Värld har begagnattestat halvsmå och stora suvar redan tidigare. Nu har turen kommit till mellanstora – och det är inte vilka som helst. Vi kör tre bilar i premiumsegmentet, alltså lite finare bilar som kostade en hel del som nya. Fyra, fem år senare har de ramlat ner i mer uthärdliga prisnivåer.

Man kan säga att detta är bilar för fina gatan. Men de är lika bra på fina motorvägen, eller fina grusvägen, ja till och med på fina traktorstigen. I fina terrängen har de däremot inget att hämta med breda landsvägsdäck och medioker markfrigång. Vilket kanske inte gör något eftersom det dessutom är förbjudet att köra i terräng. Alla tre är lagom stora för en normalfamilj och bjuder på komfort och lyx utöver det vanliga. BMW X3 i detta utförande är andra generationen där första modellåret är 2011 medan Audi Q5 nyligen visats i sin andra upplaga och Volvo XC60 har fått tillägget Classic, vilket tydligt talar om en efterträdare i närtid (den nya kommer att visas upp för världen allra senast på Genèvesalongen i vår).

De bilar vi valt ut är inte äldre än 2012 även om både Audi Q5 och Volvo XC60 kom 2009, men så pass gamla bilar har oftast rullat långt och gnagts lite för mycket av tidens tänder. 2012, välskött och relativt låga mil, då hamnar vi på bilar runt 200 000 kronor. I runda slängar halva nypriset om man räknar in den extrautrustning som de flesta av de här bilarna är behäftade med, som kostade ansenliga slantar vid nyköpet. Vi kan redan nu avslöja att du inte kommer att sitta med Svarte Petter, vilken du än köper.


Audi Q5
2009-2016

Begagnad Audi Q5

Se upp med!

Om du väljer 2,0 TDI, alltså diesel, så är det bästa motoralternativet. Välj också manuell växellåda eftersom den är mer pålitlig än S Tronic automat. Bensinmotorn 2,0 TFSI är det stora problem med, bland annat hög oljeförbrukning. Många av dessa har nya kolvar, eller nya motorer.


BMW X3
2011-

Begagnad BMW X3

Se upp med!

Även BMW har haft problem med kamkedjan i sina tvålitersmotorer. Den sträcktes och kan rappa över. I alla fall fram till 2011 enligt uppgift. För att vara på den säkra sidan, köp en från 2012 eller nyare. En del felmeddelanden förekommer på displayen, men mest falsklarm tycks det.


Volvo XC60
2009-2017

Begagnad Volvo XC60

Tipset är att satsa på modellår 2014 eller nyare. Då fick XC60 en lättare facelift med bland annat ny front, men framför allt blev dieslarna mer konkurrenskraftiga. Bensinmotorer finns, men i väldigt blygsamt antal på begagnatmarknaden. En kanonmotor är den raka Skövde-sexan på tre liter och 304 hästkrafter. Lite törstig, jovisst, men ack så trevlig.

Att XC60 också finns som tvåhjulsdriven kan vara värt att påpeka, så ingen ska behöva gå på en mina. De fyrhjulsdrivna har system från Haldex och blir fyrhjulsdriven vid behov. Om framhjulen spinner går moment bakåt och bakhjulen driver också. Fungerar bra men inte lika bra som i Audi och BMW. Förklaringen att Haldex ska spara bränsle jämfört med permanent fyrhjulsdrift stämmer inte heller då både Q5 och framför allt X3 är snålare. En XC60 AWD från 2012 får du för runt 190 000 kronor medan en ansiktslyft 2014 går på cirka 230 000 kronor.

Se upp med!

2016 återkallades Volvo-bilar med femcylindrig diesel då de plötsligt kunde stanna för att starta direkt. Andra fel kan vara aggregatrem som går av och trasslar in sig i kamremmen. Vattenläckage från panoramataket, ryckig automatlåda. Uppdateringar förekommer.


 

Sammanfattning
Bästa mellanklass-suv för 200 000 kronor

Jonas Borglund med tre begagnade suvar

Ingen av dessa tre suvar i mellanklassens premiumsegment är ens i närheten av att vara ett dåligt köp och det är egentligen en smaksak vilken man väljer. I några fall ska man vara noga med vilken motor som sitter under huven men annars ska det inte vara någon fara. En servicebok som är ifylld vid rätt miltal ska förstås finnas och att du ska testa bilens alla funktioner behöver vi väl knappast skriva.
Det kan vara på sin plats att även kolla undersidan ifall någon tidigare ägare överskattat terrängförmågan och bucklat till något väsentligt. Om du behöver dragkrok se till att den redan är monterad eftersom det är dyrt att eftermontera, men ”gratis” om det redan finns.

BMW X3 är för övrigt den som får dra tyngst. Faktum är att X3 också drar det längsta strået i detta begagnattest. Konstruktionen är den mest moderna, den är roligast att köra och den drar minst bränsle om vi räknar på dieselmotorer. I testet i Teknikens Värld från december 2010 drog X3 0,73 liter milen medan Q5 tog 0,95 och XC60 drog 0,99 liter milen mellan tankningarna. I vår Sverigetestcykel drog Q5 och XC60 båda 0,74 medan X3 bara drog 0,67 liter milen. Alla med dieslar.
Audi Q5 och Volvo XC60 är förstås inga dåliga alternativ, tvärtom, och XC60 är den rymligaste lastaren av de tre, så är man i behov av lite större lastutrymme kanske man väljer den. Men bara en kan vara ”bäst i test”.

Vi tackar så mycket för lånet av alla tre bilarna till Carson AB i Vallentuna.

Test begagnade suvar 200 000 kronor tabeller ekonomi och säkerhet liten

Test och säkerhet. Klicka för att se i större format.

Test begagnade suvar 200 000 kronor tabeller betyg liten

Betyg. Klicka för att se i större format.

Är du ute efter en lite större och billigare begagnad suv?
Läs då vårt begagnattest Bästa begagnade stora suven för 100 000 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE Bästa mellanstora suven för max 200 000 kronor
NÄSTA Nya Volvo XC60 styr automatisk undan för faror