Prenumerera på Teknikens Värld

Batteritorsk hos Hyundai – Ioniq säljer för bra

Hyundai Ioniq, som finns som både hybrid och ren elbil, säljer bra, framförallt på hemmamarknaden. Kanske till och med lite för bra, då företagets batterileverantör har svårt att möta efterfrågan.

Hyundai Ioniq Electric och Hyundai Ioniq Hybrid

Det råder brist på batterier hos Hyundai. I en rapport från Business Korea beskrivs att företaget har svårt att få tag på batterier till sin el- och hybridbil Ioniq. Från början ska man ha beställt mellan 6 000 och 7 000 batterier från leverantören LG Chem, men nu har Hyundai ökat takten i produktionen av bilen.

Försäljningen av bilen – som säljer bra framförallt på hemmamarknaden – ska ha överstigit de förväntade siffrorna med det dubbla, och batterileverantören har svårt att leva upp till efterfrågan. Resultatet har blivit att Hyundai Ioniq har väntetider på uppemot ett halvår för leverans.

Samtidigt anställer Hyundai också fler ingenjörer inom batteriteknik, men företaget säger sig inte ha någon plan för att – likt exempelvis Tesla – börja tillverka sina egna batterier. Hos oss på Teknikens Värld har också Hyundai Ioniq rönt framgångar, så till den grad att vi valde att tilldela den Teknikens Världs Stora Bilpris 2017.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa