2007- 2014

R8 är Audis inträde i supersportbilsklassen. Redan 2003 på Frankfurtsalongen visades den upp som konceptbil, då under namnet Le Mans quattro. Först tre år senare, denna gång på Parissalongen, visades den färdiga bilen upp – Audi R8 var född.
Introduktionen ägde rum 2007 och bilen slog världen med häpnad. Förutom bra prestanda tack vare V8-motorn på 420 hästkrafter hade den även ett utseende som fick de flesta att reagera – positivt och negativt.
2009 lanserade Audi modellversionen R8 5,2 FSI quattro, kort och gott R8 V10, med 525 hästkrafter.

2012 ansiktslyftes R8 inför modellår 2013. Förutom nätta visuella förändringar och tekniska förbättringar (t ex R tronic utgick till förmån för S tronic) passade man även på att klämma in en ny toppversion, nämligen R8 V10 Plus som levererar hela 550 hästkrafter.

Till årsmodell 2016 presenterades R8 generation två som trots det lika utseendet med den första är att betrakta som en helt ny bil. Även denna R8 delar plattform med en Lamborghini: Huracán, medan föregångaren delade sin med Gallardo.

Förutom coupéversionen finns även en cabriolet. En modellversion som får föraren att njuta extra tack vare det sagolika motorljudet.

NUVARANDE Audi R8
NÄSTA Alfa Romeo Spider