Prenumerera på Teknikens Värld

Audi S4

Audi-S4-08

Historik

Generation 1
1992-1994 Ersatte 200 Turbo Quattro och fanns både med femcylindrig turbomatad motor och V8. När modellserien A6 kom 1996 bytte den namn till S6.
Generation 2
1997-2002 Den första ”riktiga” S4 i den bemärkelsen att den byggde på modell A4. V6 med dubbelturbo.
Generation 3
2003-2005 Nu med V8 som standard. Första S4 ut med att kunna köpas som cabriolet.
Generation 4
2006-2008 I mångt och mycket en kosmetiskt uppdaterad variant av den föregående generationen. Samma V8 under huven.
Generation 5
2008-2016 Minus elva hästar och två cylindrar mot tidigare generation men snabbare och snålare.

Modellnamnet S4 har hängt med sedan 1990 och utgör en brygga mellan den mer vardagliga A4 och värstingen RS4. Trimningsgrad och motorlayout har inte varit konsekvent genom åren. Här har såväl kompressor, turbo och dubbelturbo som radfemmor, vinkelsexor och åttor varvats med varandra. S4 fanns ursprungligen bara som sedan men snart kom även såväl kombi- som cabrioletalternativ på menyn.

Dagens S4 har turbomatad V6-motor på 356 hästkrafter och är den första S4 att klara sprinten till 100 km/h på under fem sekunder. Ändå är S4 väldigt diskret och inte valet för dig som vill att det ska synas att du har plöjt ner över en halv miljon på din bil.





Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler