Prenumerera på Teknikens Värld

Bugatti EB 16.4 Veyron

EB 16.4 Veyron

EB 16.4 Veyron

Bugatti Veyron 16.4

Drömstoff

VW-koncernens förre chef Ferdinand Piech lämnade ett blandat arv efter sig. Bland de mer bisarra bilprojekten fanns drömmen om ett återväckt Bugatti, en supersportbil som skulle klara 400 km/h. Målet har visat sig svårt att nå, men 2005 lyckades man efter sju sorger och åtta bedrövelser. Att göra en tillräckligt stark motor var bara ett etappmål. Hjärtat i Bugatti Veyron är en sextoncylindrig W-motor på åtta liter. Effekten är marknadsföringsvänliga 1001 hk. I själva verket lär motorerna ge 1020-1040 hk, men i reklamen låter 1001 hk bättre. Kraften överför med hjälp av en sjuväxlad DSG-låda, alltså en manuell låda med dubbla, automatiska kopplingar. Fyrhjulsdrift är en självklarthet med så mycket effekt som ska ner i backen.  Däcken är monstruösa, 245mm breda fram, 355mm bak. Michelin har tagit fram specialdäck som klarar 400 Km/h. Bugatti Veyron lär få en lillebror som är billigare, lönsammare och långsammare.




Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler