Maybach 57/62

Mitt i all uppståndelse kring den nya Maybach 57S på Genèvesalongen krävdes en stunds eftertanke. Blev inte det här lite kaka på kaka? Att ge en Maybach tilläggsbokstaven S som i det här fallet står för special- är inteMaybach speciell så det räcker i alla fall? Hur som helst, moderbolaget DaimlerChrysler kände att det fanns trymme för en maybach som var som en Mercedes S-klass, men som ändå är en 100-procentig Maybach. Lite sportigare, lite tuffare, lite moderna och fortfarande lika dyr. En Maybach för dig som minst lika gärna sitter på förarplatsen och njyter den fantastiska tekniska skapelse du har runtom dig. Men det bör tilläggas att det finns risk för intressekonflikt då baksätet fortfarande är lika inbjudande. Fram eller bak? När Maybach introducrades med pompa och ståt hade bilen en V12-motor på 5,5 liter, dubbla turbon, 551hk och 900 Newtonmeter. Men det räckte inte. I 57 S sitter fortfarande V12-motorn men på sex liter, 612 hk och smått absurda 1000Nm. Och då är vridmomentet ändå elektroniskt begränsat för att skona växellådan och drivlina. Om du vill ha snuskigt mycket bra benutrymme där bak så är det den längre 62-modellen som gäller, helst med de härligt fällbara ”tandläkarstolarna” och 21-tums tv-skärmar i framstolarnas baksidor.

NUVARANDE Maybach 57/62
NÄSTA Mercedes CL