Prenumerera på Teknikens Värld

Mercedes GLA

mercedes-gla-38

Med GLA ger sig Mercedes i kast med Audi Q3, BMW X1 men kanske framförallt Range Rover Evoque. Mercedes presenterade A-klass på styltor, GLA, under hösten 2013 och första exemplaren anlände till Sverige under våren 2014. GLA är en förhöjd och lite stryktåligare A-klass. GLA är den fjärde av fem småbilar som baseras på samma MFA-plattform, först kom A- och B-klass, sedan CLA.

Fyra olika motorer, jämnt fördelat mellan bensin och diesel. Minsta bensinmotorn GLA 200 är på 1,6 liter, ger 156 hästkrafter och 250 newtonmeter och går bara att få med framhjulsdrift. Tvålitersbensinaren GLA 250 ger 211 hästkrafter och 350 newtonmeter och kan extrautrustas med 4Matic.

 

Lilldieseln GLA 200 CDI är på 2,2 liter och ger 136 hästkrafter och 300 newtonmeter medan GLA 220 CDI har samma cylindervolym men högre effekt: 170 hästkrafter och 350 newtonmeter. Alla motoralternativ har start/stopp-system som standard och dubbelkopplingslådan 7G-DCT är standard till alla utom GLA 200 och GLA 200 CDI. Med 0,43 l/mil och 114 g/km är GLA 200 CDI snålast i gänget medan GLA 250 4Matic är snabbast med 0-100 km/h på 6,5 sekunder.




Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler