Prenumerera på Teknikens Värld

Mercedes S-klass

nya-mercedes-s-klass-2014-w222-012

Historik

1972-1980

1979-1991

nya-mercedes-s-klass-2014-w222-0441991-1999

nya-mercedes-s-klass-2014-w222-0451998-2006

nya-mercedes-s-klass-2014-w222-0462006-2013

S-klass är Mercedes flaggskepp och debuterade 1972 även om toppmodellerna från tidigare i år också brukar räknas till familjen.

Första generationen tillverkades i över 470 000 exemplar till 1980 och blev utsedd till Årets Bil 1974 där den utklassade modellerna Fiat X1/9 och Honda Civic som kanske bättre stämde överens med rådande läge till följd av oljekrisen. S-klass låg i framkant tekniskt, en sak som låsningsfria bromsar fanns redan 1978.

Generation två var mer strömlinjeformad men påminde ändå om första S-klass. Bilen sålde nästa den dubbla mot föregångaren, en del av dem var i det nya coupéutförandet.

Generation tre var modernare till formen och övergav bland annat de klassiska ribbade baklamporna. S-klass kunde nu fås med extra långt axelavstånd. 1993 skiftade modellbeteckningen och bokstaven hamnade först i modellnamnet – som i dag.

S-klass nummer fyra fanns med hela 14 motoralternativ genom åren och följde en designfilosofi som planterats med lilla A-klass. Denna S-klass var tidigt ute med krockförebyggande teknik.

Femte generationen var mindre än föregångaren och lånade designelement från koncernens märke Maybach – som nu levererade de dyraste bilarna. Som brukligt var S-klass fullsmetad med teknik.

Senaste S-klass kom 2014 och från 2016 även som cabriolet. Designmässigt påminner den om föregångaren men interiört sticker den bland annat ut genom att två stora displayer dominerar förarmiljön.







Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler