Prenumerera på Teknikens Värld

Porsche Cayenne

Porsche Cayenne Turbo 2018- 1

Historik

Typ 9PA (2002-2010)

Porsche Cayenne 2002

Sent 2002 lanserade Porsche första generationen Cayenne som snabbt blev en hatad favorit. Avskydd av många men inte köparna som stod i kö för att komma över ett exemplar. Ganska snart blev modellen en av Porsches mest sålda och på senare år har den blivit något av märkets guldkalv med stadigt höga försäljningssiffror.

Porsche Cayenne 2002

Under de fem första åren fanns endast bensinmotorer till Cayenne där Turbo S var värstingen med 521 hästkrafter och 0-100 km/h på 5,2 sekunder. Sportbilsacceleration – i en suv.
När Cayenne under 2007 uppdaterades kom fler motoralternativ, bland annat dieselversion med en treliters V6:a på 240 hästkrafter som snabbt blev populär i en värld där bränsleförbrukning och utsläpp blev allt mer omtalat. Snabbast var fortfarande Turbo S som numera hade 550 hästkrafter.

Typ 92A (2010-2017)

Porsche Cayenne 2010

Våren 2010 kom en helt ny generation Cayenne med samma grundformer men med slankare och modernare linjer. Lite större än föregångaren men ändå lättare och med nya motorer under huven, framför allt ett hybridalternativ som vid ansiktslyftet inför modellår 2015 blev till ett laddhybridalternativ. Ny design och fler motoralternativ lockade än fler köpare till Cayenne som ökade sin försäljning än mer.

Porsche Cayenne 2010

Värstingen i denna generation var återigen Turbo S som först hade 550 hästkrafter för att från och med 2015 ha 570 hästkrafter. 0-100 km/h på 4,1 sekunder i en tung suv på över två ton, det är imponerande det.
Det tråkiga i framgångshistorien med Cayenne är att den drogs in i Volkswagens dieselgate-skandal på grund av trelitersdieseln som även sitter i bland annat syskonbilarna Volkswagen Touareg och Audi Q7. Men det går vi inte in mer på denna gång.

Porsche Cayenne av första generation lanserades under 2002, samma år som syskonbilen Volkswagen Touareg och tre år innan andra syskonet, Audi Q7, kom till världen. Cayenne var inte bara Porsches första suv, Cayenne var dessutom Porsches första V8-modell sedan nedläggningen av 928 i mitten av 1990-talet. Cayenne erbjuds dock inte, till skillnad mot vad 928:an gjorde, enbart med V8-motorer under huven, den har nämligen även V6-motorer. I slutet av första generationens liv introducerades dessutom något som fick många att sätta kaffet i vrångstrupen, Cayenne fick nämligen en dieselmotor.

Fem år efter introduktionen (2007) uppdaterades Cayenne för att ytterligare tre år senare (2010) ersättas med en helt ny generation. Samma år byttes även Volkswagen Touareg ut till en helt ny generation.
En av de största nyheterna med nya Cayenne var att ett hybridalternativ infördes. Denna hybriddrivlina ersattes vid ansiktslyftet 2015 till en drivlina av laddhybridtyp.

Under 2017 genomgick Porsche Cayenne ännu en generationsväxling, denna gång året innan Volkswagen Touareg (som kommer att nyttja samma tekniska plattform som Cayenne – och senaste generationen Audi Q7). Nya Cayenne må till stora delar se ut som föregående generation men teknikmässigt har modellen genomgått ett rejält lyft med bland annat fyrhjulsstyrning, aktiv takvinge som även fungerar som luftbroms, elektroniska krängningshämmare och bromsskivor belagda med tungstenkarbid.





Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler