1984 lanserades Saab 9000 som ett större alternativ till 900. Saab gav sig därmed in i ett, för dem, nytt och större segment. Noterbart vid lanseringen var inte att turbomotorn till en början var enda alternativet utan att 9000 var första Saab-bilen på 30 år att ha tvärställd motor. Dessutom var tändningslåset inte placerat mellan framstolarna utan till höger om ratten.

Saab 9000 blev snabbt en populär bil, inte minst här hemma i Sverige. Riktigt berömd blev modellen vid hastighetsrekorden som slogs i Talladega, USA. Det var 1986.

1988 kompletterades halvkombimodellen (CC) med en sedanmodell som kallades CD. En ny generation kom 1992 när 9000 CS lanserades, en bil som utgick från CD-modellversionen men i halvkombiutförande.

Sista exemplaret av Saab 9000 rullade av produktionsbandet i Trollhättan den 6 maj 1998. 9000 ersattes efter 14 år i livet av Saab 9-5.

NUVARANDE Saab 9000
NÄSTA Auto Union 1000