1968 började Saab 99 tillverkas som årsmodell 1969. 99:an var en helt ny modell som till skillnad mot många andra modeller inte hade någon föregångare. Däremot fick den uppföljare i både 90 och 900.

Första årgången av 99:an fanns endast i tvådörrarsutförande men redan under 1970 kom en fyrdörrars ”sedanmodell”. Det skulle dröja ända till 1976 innan femdörrars halvkombin, eller Combi-Coupé som det heter på Saab-språk, dök upp.

Saab 99 är kanske mest känd för att den blev Saabs första turbomodell. 1978 lanserades nämligen Saab 99 Turbo, en för sin tid snabb bil med en tvålitersmaskin på 145 hästkrafter och 236 newtonmeter. 0-100 km/h gick på 9,2 sekunder och toppfarten låg på 197 km/h. Prislappen låg på 63 700 kronor.
99 Turbo hamnade också i rampljuset då Stig Blomqvist vann Svenska Rallyt 1979 med just en sådan. Det var för övrigt första gången som en turboladdad bil vann en VM-deltävling i rally.

I dag är 99:an en hyfsat eftertraktad bil eftersom många av dem slutat sina liv på folkracebanorna runt om i vårt land. 99 Turbo är hett eftertraktad, endast 9 641 exemplar byggdes under fyra år.

Efter 588 643 exemplar lades tillverkningen av Saab 99 ned 1984.

NUVARANDE Saab 99
NÄSTA Maserati Ghibli