Prenumerera på Teknikens Värld

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf GTI 2017 facelift

Volkswagen Golf GTI 2017 facelift

Volkswagen Golf kom redan 1974 och har sedan dess tillverkats i otroliga 30 miljoner exemplar. Det gör Golf till en av världens mest sålda bilmodeller genom tiderna.
2008 kom generation sex som egentligen var en generation fem och en halv då den helt enkelt var en kraftig uppdatering av generation fem. Därför fick den inte heller speciellt många år i livet, för 2012 introducerades den Golf som står hos Volkswagen-handlarna i dag, nämligen generation sju.

Nya Golfen är större, lättare och snålare än någonsin tidigare. Utseendemässigt en försiktig evolution men under skalet, där har en teknisk revolution tagit plats. Höghållsfasthetsstål och komplicerade tillverkningsprocessor bara för att nämna något.
En rad olika bensin- och dieselmotorer finns att välja mellan, precis som manuell och automatisk växellåda samt fram- eller fyrhjulsdrift.

Sent 2016 presenterades en uppdaterad version av sjunde generationen Golf. Till utseendet är det svårt att göra skillnad på om det är en uppdaterad Golf-sjua man tittar på eller inte, men man kan ta den på exempelvis de nya LED-strålkastarna som har ersatt xenon-ditona, de nya full-LED-bakljusen eller på någon av stötfångarna som fått ny utformning.
På insidan är den största nyheten, precis som i ansiktslyfta Audi A3, det digitala mätarklustret framför ratten, Active Info Display som Volkswagen kallar tekniken. Tack vare uppdaterade infotainmentsystem har uppkopplingsmöjligheterna blivit bättre. Säkerhetssystemen har blivit fler och mer avancerade, bland annat kan Front Assist och City Emergency Brake även registrerade fotgängare.
Under huven har några nya motorer tillkommit, bland annat en 1,5-liters TSI Evo-bensinmotor som ger 150 hästkrafter och 250 newtonmeter. Den kan vid låg belastning stänga av två cylindrar. Elbilsvarianten e-Golf har i och med uppdateringen fått betydligt längre räckvidd.





Nyheter

Dieselgate: Volkswagen cars lose power after fix

More than 228,000 Swedish cars are now going to be rectified by Volkswagen following the emissions scandal known as Dieselgate. Teknikens Värld have tested ten cars before and after the fix. It is clear to us that in many cases the driveability of the cars has worsened dramatically. It is not the same car as before the fix.
“Volkswagen promised that the car would be exactly as before the measure, but that’s not true. My car is remarkably weaker”, says Passat owner Erik Lehfeldt.

Dieselgate: Volkswagen-bilarna blir slöare efter åtgärd

I Sverige drabbas nu drygt 228 000 bilar från Volkswagen-koncernen av åtgärden efter dieselgate. Teknikens Värld har testat tio bilar före och efter åtgärden. Vi kan slå fast att körbarheten ändrats dramatiskt till det sämre i många fall. Det är inte samma bil som innan åtgärden.
– Volkswagen lovar att bilen ska vara precis som förut efter åtgärden, men det är inte sant. Min bil har blivit betydligt svagare, säger Passat-ägaren Erik Lehfeldt.



Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler