Prenumerera på Teknikens Värld

Volvo XC90

Volvo XC90 2015
Andreas Libell

Historik

Generation 1
Volvo XC902002-2014

XC90 är en stor suv (mellanstor med amerikanska ögon sett) från Volvo som lanserades under 2002. Trots att Volvo var sena att hänga på suv-trenden blev XC90 en sällan skådad succé och en riktig kassoko för den svenska biltillverkaren. Under flera år var den Volvos bäst säljande modell och det var framför allt i Nordamerika som XC90 gick bra, mycket tack före modellens fina vägegenskaper och – framför allt – för det höga krockskyddet som lovordades så sent som mer än tio år efter lanseringen.

11 juli 2014 lämnade sista XC90 av generation ett produktionsbandet i Göteborg, en bil som Teknikens Värld körde från fabriken till Volvos museum. En och en halv månad senare var det stor världspremiär för nya Volvo XC90 när den presenterades inför många hundra journalister som flugits in till Stockholm från hela världen. Mer publik premiär var det på bilsalongen i Paris i oktober samma år, ungefär ett halvår innan säljpremiären (cirka 25 000 förbeställda).

Nya XC90 skiljer sig från gamla på många vis, dels till utseendet men framför allt tekniskt sett. XC90 är nämligen första modellen som byggs på Volvos nya, helt egenutvecklade SPA-plattform (som även kommer att bilda bas till bland annat V70-ersättaren V90). Drivlinorna, Drive-E, är ett kapitel för sig. Endast fyrcylindriga motorer med överladdning i olika former erbjuds, vissa med elektrisk assistans så som i XC90 T8 Twin Engine.

 





Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler