Prenumerera på Teknikens Värld

Billigare Bugatti med baksäte

Läckra, dyra och opraktiska, men nästa Bugattimodell kan mycket väl bli fyrsitsig och billigare. Teknik och namn blir välkända.

Bugatti 2+2

Vi har tidigare berättat om Lamborghinis kommande modell med plats för fyra. En fyrdörrarsbil som kan stå klar om fyra år. Nu har vi fått en indikation på att även Bugatti siktar på en bil med baksäte.

Bugatti har bara lanserat två modeller, Veyron (2005) och Chiron (2016) sedan Volkswagen tog över rodret 1998. Båda svindyra åk med plats för två. Nu skissar man emellertid på en billigare modell av 2+2-snitt, enligt Georg Kacher, skribent på Automobile och med den tyska bilindustrin som expertområde.

Modellen kommer dock inte beträda ny mark. Under skalet kommer teknik från laddhybriden Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid (vår provkörning av modellen läser du här) att finnas och man kommer att återanvända modellnamnet Atlantic från 1930-talet.

Samma resa kommer Lamborghini att göra med sin version, enligt Georg Kacher. Den kommer att få namnet Nuova E-spada, en koppling till fyrsitsiga 1970-talsmodellen Espada – en bil som vi senast körde i vår syskontidning Klassiska Bilar nummer 2/2017.

En liknande utveckling är att vänta med Porsches kommande elbil Mission E även om det ligger längre fram i tiden. Med på det tåget kommer då även Audi och Bentley att vara.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa