Prenumerera på Teknikens Värld

Bilmärkena som lockar störst andel privatpersoner

Att Volvo säljer mest och bäst i Sverige är föga förvånande, men när det kommer till andelen privatpersoner som kunder ligger Volvo risigt på det. Här är listan som visar vilket bilmärke i Sverige som har störst andel privata köpare.

Sveriges mest och minst sålda bilmärken till privatpersoner jan-mar 2017

Den försäljnings- och registreringsstatisk som redovisas av bilbranschen varje månad är något skev (om man vill bilda sig en uppfattning av vad folk personligen väljer för bil) då den inkluderar försäljningar till juridiska personer, så som företag (inklusive bilföretag) och andra verksamheter som inte faller under den fysiska personen, alltså den enskilda människan. Statistiken säger ingenting om vilka bilmärken svenskarna vänder sig till privat när det är dags att köpa bil då statistiken innehåller väldigt, väldigt många tjänstebilar – och som vi vet med tjänstebilar är det sällan fritt fram att välja vad man vill. Företaget har inte sällan ett snävt urval bilar av ett eller några få märken att välja mellan.
Av den anledningen har vi nu plockat fram statistiken som visar vilka bilmärken svenskar vänder sig till när det ska inhandlas bil på egen hand. Statistiken avser årets första tre månader, det vill säga januari, februari och mars 2017, och är hämtad från Bil Swedens digra statistikdatabas.

Volvo är ju, som vi alla vet, storsäljaren i vårt land, även om Volkswagen med Golf kammade hem förstaplatsen i fjol. Volvo har dock återtagit positionen i år, vilket syntes i registreringsstatistiken vi avhandlade för ett par dagar sedan. Även när det gäller registreringar av nya bilar på privatpersoner är Volvo i topp, men deras dominans är inte längre lika påtaglig. Med 4 570 registreringar på privatpersoner under första kvartalet är Volvo bara drygt ett par hundra bilar före Volkswagen. Skillnaden är nästan 5 000 bilar, till Volvos fördel, om det tas hänsyn till samtliga registreringar, alltså inklusive sådana som rör juridiska personer (läs främst företag).
Volvo har nämligen bara en privatkundsandel på 25,1 procent medan Volkswagen ligger på 31,5 procent. I sammanhanget ingen siffra att skryta med för tyskarna, även om den är bättre än Volvos vilket framför allt beror på att Volkswagen har en bredare modellpalett som inkluderar flera småbilar till lägre pris.

Trean på listan över antalet sålda bilar till privatpersoner imponerar på två fronter. 2 932 Kia-bilar registrerades nämligen på privatpersoner under första kvartalet vilket ger dem en privatpersonsandel på 59 procent. Förklaringen till deras fina siffror är så klart ett brett modellutbud med allt från småbilar till större modeller inklusive suvar, och dessa har en prisbild som tilltalar många. Lägg därtill att Kia erbjuder lång garanti vilket känns som betryggande för många privatbilsköpare. Varken Volvo eller Volkswagen erbjuder långa garantitider.

Sett till andelen sålda bilar till privatpersoner ligger Skoda bättre till än modermärket Volkswagen, trots att bilarna till mångt och mycket har gemensamma komponenter och detaljer. Ännu vassare på privatbilsförsäljning är Seat med hela 64,8 procent privatkunder. Än en gång är det ett tecken på att prislappen är avgörande för dem som köper bil privat. Volkswagen har generellt högre priser än syskonmärkena Skoda och Seat.
Av samma anledning, fast åt andra hållet, lyckas Audi endast sälja 20,2 procent av deras bilar till privatpersoner. Audi är som bekant ännu dyrare än Volkswagen.

BMW är tydligen en tjänstebilsfavorit. Endast 16,5 procent av kunderna är privatpersoner. Syskonmärket Mini lyckas bättre på den punkten vilket inte är så konstigt då de ”små” Mini-modellerna har lägre prislappar än vad BMW:s modeller har. Men att de inte hamnar högre upp beror än en gång på prislappen, Minis modeller är relativt dyra i jämförelse med många andra lika stora bilmodeller.
Lexus har lika svårt att nå ut till privatbilsköparna som Audi och BMW och får stå i skuggan av modermärket Toyota som har en privatkundsandel som uppgår till 44,9 procent vilket gör att Toyota placerar sig i mitten av listan. I premiumligan är det bara Mercedes som sticker ut med 25,5 procent privatpersoner som kunder, i samma nivå som Volvo som också bör sorteras in i den kategorin.

Störst privatkundsandel av alla har Renault-ägda och rumänska Dacia med 77,9 procent. Deras försäljningen sett till antal bilar är dock blygsam i jämförelse med flera av de stora drakarna, men siffrorna är ändå en tydlig indikation på att när svensken ska köpa bil på egen hand så är det främst prislappen som är avgörande.

Mazda är en annan stor biltillverkare som har en hög andel privatpersoner som kunder, även om de har en blygsam marknadsandel totalt med knappt två procent.
Porsche har också en hög andel privatpersoner vilket inte är så konstigt. Många kanske köper sin drömsportbil genom sitt företag, även om det kostar, men av den anledningen är det också få företag som erbjuder sina anställda en Porsche som tjänstebil, därför måste de oftast köpas privat om man är ute efter en tysk sportbil.

Intressant är att många pratar sig varma om Alfa Romeo, en biltillverkare med modeller med mycket känslor och historia, men det är ganska få som köper dem privat. Återigen är det framför allt prislappen som är avgörande samt att Alfa Romeo har ett något skamfilat rykte från tidigare år. Men den italienska biltillverkaren har ändå repat sig hos de svenska privatpersonerna då deras andel i jämförelse med första kvartalet förra året har gått upp med drygt åtta procentenheter. Nya modellen Giulia är en av anledningarna till ökningen och med nya suven Stelvio bör siffran vid den här tidpunkten nästa år vara ännu lite bättre, även om de flesta Stelvio förmodligen kommer att säljas till juridiska personer.

Ford är ett annat märke som sticker ut. De tillhör inte de dyrare bilarna och har ett brett modellutbud med många småbilar som borde locka privatpersoner till köp, ändå har de en privatkundsandel på låga 23,2 procent.

# Bilmärke Sålda totalt (st) Sålda till privatperson (st) Andel till privatperson (%)
1 Dacia 877 683 77,9
2 Chevrolet 29 21 72,4
3 Suzuki 547 370 67,6
4 Fiat 1 250 816 65,3
5 Seat 1 371 889 64,8
6 Mazda 1 637 1 027 62,7
7 Övriga 3 294 2 014 61,1
8 Kia 4 966 2 932 59,0
9 Porsche 368 202 54,9
10 Subaru 1 143 623 54,5
11 Renault 2 842 1 462 51,4
12 Honda 919 456 49,6
13 Citroën 1 373 671 48,9
14 Nissan 2 786 1 265 45,4
15 Skoda 3 831 1 725 45,0
16 Toyota 5 698 2 558 44,9
17 Cadillac 10 4 40,0
18 SsangYong 50 19 38,0
19 Opel 1 652 615 37,2
20 Mitsubishi 1 178 394 33,4
20 Mini 712 238 33,4
22 Hyundai 1 775 573 32,3
23 Volkswagen 13 525 4 257 31,5
24 Land Rover 176 55 31,2
25 Alfa Romeo 89 26 29,2
26 Mercedes 4 522 1 151 25,5
27 Volvo 18 237 4 570 25,1
28 Smart 4 1 25,0
29 Ford 3 518 817 23,2
30 Jaguar 74 16 21,6
31 Lexus 350 71 20,3
32 Audi 4 919 993 20,2
33 BMW 5 438 896 16,5
33 Jeep 230 38 16,5
35 Lamborghini 2 0 0,0

Tabellen avser perioden januari till och med mars 2017 och baseras på Bil Swedens statistik.
Observera att Peugeot ingår i posten Övriga. Vid halvårsskiftet i fjol låg Peugeot på en privatkundsandel på 60,9 procent.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa