Bilporr på bilauktion – stort bildgalleri

Under helgen kommer RM Auctions gå av stapeln i Arizona i USA. Bland bilarna som väntas dra in mest pengar till sina nuvarande ägare finns bland annat en av totalt sex tillverkade Jaguar XJ220S och en BMW 507.

rm-auctions-packard-darrin-one-eighty-convertible-victoria-1

När BMW lanserade sin modell 507 stod det 1955 på kalendern och Mercedes var herrarna på täppan med den första måsvinge-Mercan 300 SL. Som svar på tal lanserade BMW sin V8-motoriserade 507 som klarade 0-100 på 8,8 sekunder och toppade 219 kilometer i timmen, imponerande siffror då som nu. Men 507 blev aldrig någon försäljningssuccé, även om historien skrivit in den som en av de vackrare bilar som ritats. Trots ägare som Elvis Presley och Grand Prix-vinnaren John Surtees sålde bilen trögt ända fram till 1959, då produktionen lades ner med 251 byggda exemplar. På auktionsfirman RM Auctions hoppas man att bilen kommer dra mellan 900 000 till 1,2 miljoner dollar, motsvarande 6,2-8,2 miljoner kronor.

Är man lite vräkigare lagd än att en liten nätt roadster från Bayern ska kunna platsa i garaget kan man nog lockas av ett par extraordinära Cadillacs från 1938 respektive 1956.
Strax innan president Franklin Delaware Roosevelt satte sig vid rodret för USA för en tredje mandatperiod passade Vita Huset på att köpa in en Cadillac V-16 Presidential Convertible Parade Limousine. 25 år senare skulle mordet på John F Kennedy abrupt avsluta traditionen att visa upp presidenten i cabrioleter, men 1938 var det andra tider. Presidentlimon, som kärt kallades Queen Mary, hann skjutsa runt totalt tre presidenter innan det var dags för pensionering 1956. Uppskattat pris väntas bli 400 000 dollar, motsvarande 2,7 miljoner kronor.

En annan Cadillac som sticker ut är specialbygget Eldorado Brougham Town Car Concept. Den nästan övermänskligt häftiga limousinen byggdes inför bilsalongen i Paris 1956 och är byggd i glasfiber med ett halvt tak som inte täckte den stackars chauffören i händelse av regn. I baksätet behövde de torrskodda passagerarna inte ens rulla ner rutan mot framsätet utan kunde istället ringa och berätta hur varmt och skönt de hade det med en guldtelefon.
En nyinstallerad funktion i bilen är motorn som hämtats från en reservdelsbil från 1956. När konceptbilen visades upp hade den nämligen ingen drivlina utan var en ren showbil. Det ändrade RM Auto Restoration för några år sedan och putsade i samma veva upp motorn och la till gulddetaljer. Bilen är inte körbar på allmän väg men har du 3,4 miljoner kronor över är bilen din att göra vad du vill med.

Bland de nyare bilarna i listorna är superbilsdoldisen Jaguar XJ220S från 1993. Att kalla XJ220 för ”vanlig” känns konstigt med tanke på att det bara tillverkades 281 exemplar, men jämfört med S-versionens totalt sex exemplar är standard-Jaggan närmast att räknas som dussinbil. Den 3,6 liter stora V6:an på 550 hästkrafter trimmades i S upp till 690 pållar och delar av aluminiumkarossen byttes ut mot kolfiber för att sänka vikten till 1 079 kilo.
Bilen väntas hämta in strax över två miljoner kronor.

Vilken är din favorit? BMW:n, Super-Jaggan, Cadillacarna och många fler ser du i bildgalleriet nedan!