Lurade och bortpladdrade – bilverkstaden är det minst populära servicestället visar en ny undersökning.

Bilverkstäderna ligger lågt i kurs hos sina kunder visar en undersökning gjord av brittiska försäkringsbolaget Warrentywise. 78 procent av de tillfrågade kvinnorna och 62 procent av de manliga känner sig lurade av sina verkstäder och överkörda av mekanikernas tekniska jargong. Samtidigt kan 74 procent av de 1 320 tillfrågade inte berätta vad ett partikelfilter är för något.

96 procent av deltagarna i undersökningen är övertygade om att det blir dyrare att anlita en märkesverkstad än en oberoende motsvarighet. Dyraste verkstaden i Storbritannien är Porsche i Reading som tar 230 pund i timmen (motsvarande 2 379 svenska kronor), enligt Warrantywise.

– Motorindustrin tror att de har en vänlig och proffsig framtoning men sanningen är att kunderna känner sig lurade, berättar Warrentywise vd Lawrence Whittaker och menar att många kunder anlitar dem för att slippa ha direktkontakt med verkstäderna.

Bilverkstaden toppar nu listan över det serviceställe som kunder känner mest ovilja att anlita. Bostadsmäklaren har puttats ner till andra plats och följs av rörmokaren, elektrikern och telefonbolaget.

Visa kommentarer
NUVARANDE Bilverkstaden är servicebranschens svarta får
NÄSTA Premiärdags för nya Porsche Cayenne