BMW har nu släppt bilder och information om uppdaterade 2-serie Active Tourer samt Gran Tourer. Förändringarna finns där, men de är inte direkt gigantiska.

Samtidigt som plattformskusinen Mini uppdateras, det skrev vi om i går, uppdateras även framhjulsdrivna BMW 2-serie, det vill säga de modeller som lystrar till efternamnen Active Tourer (femsitsig) och Gran Tourer (sjusitsig).

Lätt uppdaterat yttre
Förändringarna i utseendet är ganska försiktiga. Fronten är sig lik på avstånd med tittar man närmare på den ser man att njurarna har vuxit en aning och fått lite annorlunda form. Strålkastarna, som tillval finns som LED och adaptiv LED, har samma grundform som tidigare men ljusinsatserna har förändrats där hel- och halvljusenheternas runda form, med platt nederdel, har fått stryka på foten till förmån för kantigare doningar, helt enligt BMW:s senaste ”angel eyes”-ljussignatur.
Stötfångarpartiet har omarbetats, framför allt nedre delen med mer svart plast och nya, rektangulära LED-dimljus i stället för runda.
Baktill på 2-serie Active och Gran Tourer årsmodell 2019 kan ögat inte registrera några som helst förändringar, men BMW hävdar att stötfångarens nedersta parti är omgjort. En nyhet är att alla fyrcylindriga modeller, oavsett effekt, har två runda ändrör med diameter på vardera 90 millimeter.

BMW 2-serie Active Tourer 2019 facelift

Visst ser man skillnad, men för ett otränat öga, eller om man står på avstånd, kan det vara svårt att se om det är uppdaterade modellen eller inte.

En del nytt på insidan
Interiört är förändringarna milda. Växelväljaren är ny och ser lite mer exklusiv ut än den gamla. I mätarhuset huserar nya mätartavlor vars omhuldande kromringar inte längre löper ett helt varv utan är öppna i botten för att mätarna ska integreras bättre med den nya Black Panel-designen.
En annan interiör nyhet är senaste generationen iDrive med ConnectedDrive och tillhörande blockbaserade gränssnitt på skärmen. 6,5 och 8,8 tum är storlekarna på skärmen beroende på vad köparen gör för val.

Det är främst mätarhuset som står för förändringarna på insidan.

Drivlinorna
BMW har arbetat med motorerna för att få dem effektivare men även rappare. Bensinmotorerna sträcker sig med effektsiffror från 109 till 231 hästkrafter. Instegsmaskinen 216i hade tidigare 102 hästkrafter, numera är de 109 stycken till antalet. Precis som tidigare finns starkaste alternativet, 225i xDrive med 231 hästkrafter, endast till Active Tourer och inte till Gran Tourer. Till sistnämnda är 192-hästarsmaskinen i 220i starkaste alternativet.

Dieselmotorerna börjar vid 116 hästkrafter i 216d, samma effekt som tidigare, och slutar vid 190 hästkrafter i 220d, även det samma effekt som tidigare. Däremot verkar 214d ha utgått då den inte nämns i specifikationerna för uppdaterade 2-serie Active Tourer och Gran Tourer. Kanske de 95 hästkrafterna var lite väl lite.

BMW 225xe iPerformance 2019 facelift

Laddhybriden 225xe iPerformance finns fortfarande bara i det mindre Active Tourer-utförandet.

Laddhybriden
Det laddbara hybridalternativet 225xe iPerformance finns kvar även efter uppdateringen, dock utan uppgraderad drivlina. Det betyder bensinmotor på 136 hästkrafter (gamla 218i-motorn, nya har 140 hästkrafter) som kombineras med en 88 hästkrafter stark elmotor. 224 hästkrafter ligger totaleffekten på.

Premiär i vår
Uppdaterade BMW 2-serie Active Tourer och Gran Tourer har premiär hos handlarna i mars 2018. Några prisjusteringar är ännu inte annonserna. I dag kostar 2-serie Active Tourer från 239 500 kronor medan den större 2-serie Gran Tourer kostar från 253 500 kronor. Prisskillnaden mellan stor och liten är därmed 14 000 kronor.
Laddhybriden 225xe iPerformance börjar på 413 000 kronor.

Visa kommentarer
NUVARANDE BMW 2-serie Active/Gran Tourer facelift officiell
NÄSTA Mercedes MBUX presenterat – ny skärmteknik för förare och passagerare