Prenumerera på Teknikens Värld

BMW 320d EfficientDynamics mot Saab 9-3 1,9 TTiD

Snålast vinner. BMW var tidigt ute med sin snålversion av 3-serien. 320d EfficientDynamics tog täten med hög effekt och låg förbrukning men nu finns Saab 9-3 1,9 TTiD med högre effekt och nästan lika låg förbrukning. Vilken är snåljåpen nummer ett?

BMW 320d EfficientDynamics mot Saab 9-3 1,9 TTiD.

BMW 320d EfficientDynamics mot Saab 9-3 1,9 TTiD.

2000-talet blev ett händelserikt decennium för bilindustrin. Det var inte bara det årtiondet då biltillverkarna ställdes inför den kanske värsta ekonomiska lågkonjunkturen hittills, utan även det årtionde då hästkraftkriget dog ut och ersattes av ett förbrukningskrig. Premiumtillverkare som tidigare tävlat om vem som kunde bygga bilen med flest hästkrafter fick upp ögonen för att kunderna inte bara ville ha hög effekt utan även låg förbrukning. Nu när almanackan har slagit över till nästa årtionde hårdnar kampen ytterligare, mycket tack vare Saab som har gett konkurrenterna en hård nöt att knäcka.
Nöten heter 9-3 1,9 TTiD och är i dagsläget den mellanklassare som erbjuder mest kraft för dieseldropparna. 180 hästkrafter, 400 newtonmeter och 0,45 l/mil är siffror som hade varit omöjliga att kombinera bara för några år sedan, men Saabs motoringenjörer har gjort sitt bästa för att få den gamla 9-3-konstruktionen att gå så snålt som möjligt. På utsidan märks dock intet. Volvo och många andra har fifflat med karosser och fälgar för att få till bästa möjliga aerodynamik på sina snålversioner, på Saab 9-3 1,9 TTiD hittas ingenting i den vägen. Det enda som skiljer snåldieseln från övriga versioner är att den inte kan utrustas med 18-tumsfälgar, då blir förbrukningen för hög. Saab har i stället koncentrerat sig på det dolda, det som finns under bilen. Undersidan är slätare och ”halare”, bland annat tack vare små vingar framför bakaxeln som förbättrar luftstyrningen. Lågfriktionsdäck med lägre rullmotstånd sparar ytterligare några dieseldroppar. 9-3 har även blivit cirka 50 kilo lättare med hjälp av lättare material i ljudisoleringen.
Det märks att Saab inte har försökt göra någon miljöoptimerad snålversion av 9-3. 9-3 1,9 TTiD ska i stället ses som en Aero-diesel som klarar miljöbilsklassningen. På plats bakom ratten finns ingenting som avslöjar miljöbilsstatusen, det känns precis som att sitta i vilken 9-3 som helst. Den stora skillnaden kommer när gaspedalen stampas i golvet. Huj, vad det smäller till, 1,9-litersdieseln känns lastbilstark och skyfflar iväg bilen med en rasande fart. Sällan – eller aldrig – har en miljöklassad bil känts så urstark och accelerationssnabb.
 
BMW har använt samma strategi som Saab – det ska knappt märkas att bilen är snåloptimerad, ändå har tyskarna gjort lite mer än svenskarna. Utgångspunkten för 320d EfficientDynamics är vanliga 320d som redan är en snål bil. Genom att sätta på lättrullande däck skodda på specialfälgar för lägre turbulens, ge slutväxeln en högre utväxling, låta elservostyrningen arbeta endast vid behov och förändra aerodynamiken så att cW-värdet hamnar på låga 0,26 har förbrukningen pressats nedåt ytterligare. Start/stopp-system, bromskraftåtervinning och växlingsindikator hjälper till att sänka förbrukningen ytterligare. Allt ovanstående är förändringar i det dolda som knappt märks vid vanlig körning. Den vane 3-serieföraren märker dock att det är något annorlunda så fort vägen blir lite gropig. Chassit är sänkt för att ge lägre luftmotstånd – bra. Mindre bra är att detta ger en stötigare gång än vanligt. BMW 320d EfficientDynamics fungerar trots det bra som långfärdsbil, mycket tack vare att varvtalet blir behagligt lågt när sjätte växeln läggs i. Precis som en vanlig 3-serie är snålvarianten underhållande att köra men man får aldrig samma tryck som i Saab-dieseln. BMW:s effektunderläge på 17 hästkrafter märks inte på fartresurserna men 9-3 upplevs som betydligt rappare. Kraften och farten smyger sig på diskret i 320d medan det i Saaben smäller till utan pardon.
 
I högre farter uppskattas den låga chassisättningen i 320d, bilen känns tung (på ett bra sätt) och i hastigheter över 100 km/h sätter den sig tillrätta och upplevs inte alls lika stötig som i låg fart. Med 380 newtonmeter i vridmoment är omkörningar aldrig något problem och oftast krävs det inte ens någon nedväxling för att få upp farten. 320d övertygar med långfärdsegenskaper som få bilar i samma storleksklass kan motsvara, inte bara tack vare den starka och snåla motorn men även till följd av den mysiga kupén. Även riktigt långa förare kan hitta en körställning med ratten nära kroppen och stolen nära golvet som gör det möjligt att vila armbågarna på mittarmstödet respektive armstödet i dörrsidan och ändå ha kvar greppet om ratten. Som vanligt i en BMW är byggkvaliteten på topp och känslan av exklusivitet hög, det bör dock nämnas att vår provbil är extrautrustad med en kraftigt myshöjande läderklädsel för 19?100 kronor och elektriskt glastak för 11?200 kronor.
Att kliva över till Saab 9-3 är som att komma in i en annan värld, en värld som ligger 5–10 år efter BMW:s och övriga konkurrenters. Alla knappar och reglage är förvisso välbyggda och har en bra känsla i sig, men varför måste det se så gammalt ut? 9-3 skulle må bra av ett invändigt ansiktslyft, inte bara för att komma upp i samma nivå som konkurrenterna men även för att motsvara den tidlösa och stilrena karossen. Även körmässigt ligger 9-3 en bit efter. Jämför gärna med nya 9-5 som trots sin storlek känns liten, pigg och yster. 9-3 har inte alls samma raskhet inbyggd i chassit. I låga hastigheter går bilen tyst och bekvämt men när tempot höjs stiger även ljudnivån i kupén och den aningen för lätta styrningen gör att man måste sitta och passa bilen. 9-3 sätter sig inte heller tillrätta på samma sätt som 320d utan gungar lite för mycket på alla ledder.
 
Vi har sparat det viktigaste till sist – förbrukningen. Saab uppger stolt att deras 1,9-litersdiesel inte ska dra mer än 0,45 l/mil och släppa ut 119 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning. BMW kontrar med 0,41 l/mil och 109 g/km. Båda bilarna är alltså miljöbilsklassade och åtnjuter alla förmåner som följer med det. Men hur miljövänliga är de i den verkliga världen? Tillverkarnas förbrukningssiffror är ofta svåra att komma i närheten av vid vanlig körning på allmän väg och man får ofta räkna med ett förbrukningspåslag på 20–30 procent. Vi lämnar över bilarna till vår effektmätarguru Rolf Lundblad hos Rolf Lundblad Motorservice som kör bilarna i Sverigecykeln för att se hur snåla de verkligen är. Efter några timmar kommer domen: 0,66 l/mil för Saab och 0,59 l/mil för BMW. Siffrorna är inte ovanligt långt över tillverkarnas uppgifter och bekräftas av våra erfarenheter från den verkliga körningen. Det är svårt att komma under 0,6 l/mil i någon av bilarna. Lundblad kan också se att Saaben håller vad den lovar effektmässigt. 180,4 uppmätta hästkrafter är exemplariskt men BMW är faktiskt lite bättre – 173,3 hästar är 10 mer än vad som uppges från fabrik, som konsument är det bara att tacka och ta emot.
Med prisskillnaden inräknad går det inte att motivera ett köp av BMW 320d EfficientDynamics framför Saab 9-3 1,9 TTiD. Saaben ger nästan lika låg förbrukning, fler hästkrafter och högre vridmoment till ett betydligt lägre pris, men den som vill ha en modern och rolig bil väljer BMW.

BMW 320d EfficientDynamics

Pris
308 000 kronor.


Motor
Diesel, 4-cyl rak längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 90,0/84,0 mm, volym 1 995 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 3 250 r/min. Max vridmoment 380 Nm vid 1 750 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram undre triangellänkar, bak multilänkupphängning.


Styrning
Kuggstångstyrning, elservo. Vändcirkel 11,0 meter.


Bromsar
Skivor fram (ventilerade), skivor bak. Låsningsfritt system. ESP.


Hjul
Fälgbredd 7 tum, däck 205/55 R16.


Mått/vikt
(cm/kg)
Axelavstånd 276, längd 453, bredd 182, höjd 141, spårvidd fram/bak, 151/154. Tjänstevikt 1 495, maxlast 520. Max släpvagnsvikt 0. Tank 61 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 460.


Fartresurser*
Toppfart 228 km/h. Acceleration 0–100 km/h 8,0 s.


Förbrukning*
Stad 0,50, landsväg 0,36, blandad körning 0,41 l/mil. CO2 109 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.


*Enligt tillverkaren.

Saab 9-3 1,9 TTiD

Pris
264 900 kronor.


Motor
Diesel, 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Tvåstegsturbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 90,4/82,0. Cylindervolym 1?910 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 4?000 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 1?850–2 750 r/min.


Kraftöverföring
Motorn fram. Framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.


Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben och undre tvärlänk. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.


Styrning
Kuggstångsstyrning, servo. Vändcirkel 11,7 meter.


Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. ESP.


Hjul
Fälg 7,0 tum, däck 225/50 R17.


Mått/vikt
(cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 465, bredd 176, höjd 150, spårvidd f/b 152/151. Tjänstevikt 1 585, maxlast ca 475. Släpvikt 1 600. Taklast 100. Tank 58 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 461.


Fartresurser*
Toppfart 230 km/h. Acceleration 0–100 km/h 8,5 s.


Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,57, landsväg 0,39, blandad körning 0,45 l/mil. CO2 119 g/km.


Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 10 år.


*Enligt tillverkaren.

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa