Prenumerera på Teknikens Värld

BMW 6-serie Gran Turismo officiell – fakta, bilder och film

Ut med 5-serie Gran Turismo, in med 6-serie Gran Turismo. BMW:s rockad i modellfloran kan bli ett lyft för modellen, inte minst då de halvt utskällda formerna är ersatta av ett mer graciöst linjespel.

BMW 6-serie Gran Turismo 2018 (G32)

Som vi misstänkte i går, när nya BMW 6-serie Gran Turismo avslöjades i form av sju bilder på 630d xDrive Gran Turismo, så hade BMW planerat släppet av modellen till midnatt.
6-serie GT, som den oftast kommer att benämnas för att låta de åtta musklerna i tungan vila, ersätter 5-serie GT som kom 2009. Notera att BMW, till skillnad från 3-serie Gran Turismo, låter placera denna karossversion i en egen sifferserie, trots att den i grunden ska ses som en kompletterande modellversion till 5-serie Sedan och 5-serie Touring. BMW vill sannolikt ge 6-serie Gran Turismo en gnutta mer exklusivitet genom att ge den en egen siffra. Samtidigt kan förflyttningen tolkas som att en ny 6-serie i coupé-, cabriolet- och fyrdörrarscoupéutförande inte blir av. BMW:s filosofi senaste åren har ju annars varit att låta de slankare modellversionerna ”lira en siffra upp”, jämför 1-serie med 2-serie Coupé och 2-serie Cabriolet (ej Active Tourer och Gran Tourer eftersom dessa är helt andra modeller än 2-serie i grunden) samt 3-serie med 4-serie Coupé, 4-serie Cabriolet och 4-serie Gran Coupé. Nästa år kommer dessutom nya 8-serie vilket gör en eventuell ny 6-serie överflödig, utöver Gran Turismo-varianten.

BMW 6-serie Gran Turismo 2018 (G32)

Stor som 7-serie
BMW 6-serie Gran Turismo, med internkod G32, är inte bara sett till siffran mer exklusiv än 5-serie Sedan (G30) och 5-serie Touring (G31). Det finns fler hörnstenar som gör modellen mer exklusiv, inte minst storleken. 6-serie GT är nämligen betydligt större med sina 509,1 centimeter på längden. Enligt BMW är det 8,7 centimeter mer än föregångaren 5-serie GT, men det är också 15,6 centimeter mer än 5-serie Sedan och 14,9 centimeter längre än 5-serie Touring. Modellen är med andra ord väldigt stor, bara sju millimeter kortare än nya 7-serie.
På bredden sägs måttet vara oförändrat, 190,2 centimeter, medan modellen, jämfört med 5-serie GT, på höjden har kapats med 2,1 centimeter till 153,8 centimeter.

Eftersom bilen är så pass mycket längre än 5-serie i sedan- och kombiutförande har BMW utökat axelavståndet, annars hade bilen fått väldigt långa överhäng fram och bak. 307 centimeter mellan främre och bakre hjulaxeln är 9,5 centimeter mer än hos 5-seriemodellerna. Överhängen fram och bak är därmed längre hos 6-serie GT, totalt runt sex centimeter.
Ett annat mått som förändrats jämfört med gamla 5-serie GT är, som vi tycktes oss kunna skönja via de läckta bilderna i går, är rumpans höjd över backen. Enligt den tyska biltillverkaren ska den ha sänkts med 6,4 centimeter.
Med slankarare ”coupéstuk” och lägre svansföring har BMW lyckats sänka luftmotståndskoefficienten från 5-serie GT:s 0,29 till 0,25. Det är dock inte enbart formens förtjänst, 6-serie GT har aktiva luftflikar som öppnas och stängs (grillen), luftslitsar och en aktiv bakvinge.

BMW 6-serie Gran Turismo 2018 (G32)

En liten bakvinge fälls upp när så behövs.

Rymligare än 5-serie Touring
Med fler centimeter från för till akter och likaså mellan hjulaxlarna växer har så klart även insidan vuxit (dock inte vikten då 6-serie GT är 150 kilo lättare än 5-serie GT). Komforten i baksätet ska vara bättre än i föregångaren, och huvudutrymmet är utökat. Längst bak ryms 610 liter bagage vilket är 110 liter mer än i 5-serie GT (som rymde mellan 440 och 590 liter beroende på i vilket lägre baksätet befann sig, standardläget gav 500 liter). Fäller man baksätesryggen, vilket görs elektriskt enligt 40/20/40-principen, ryms 1 800 liter, 100 liter mer än i föregångaren. Med dessa bagagevolymsmått klår 6-serie Gran Turismo 5-serie Touring som ”endast” rymmer 570 liter i standardläget och 1 700 liter med baksätesryggen nedfälld.

Interiört känner man klart och tydligt igen sig från 5-serie, det mesta är nämligen identiskt. Men det finns skillnader, exempelvis är dörrsidorna annorlunda designade med raka handtag i stället för svängda.
Exteriört finns det också skillnader, framför allt i fronten om bilen är M Sport-paketutrustad.

BMW 6-serie Gran Turismo 2018 (G32)

Känner du dig hemma i 5-serie bör du känna dig hemma även i 6-serie GT.

Motorerna
Vid marknadslanseringen i november, det vill säga ungefär två månader efter den publika världspremiären på Frankfurtsalongen, är det tre motoralternativ som är aktuella. Två sörplar bensin och en föredrar diesel för att fukta strupen. Gemensamt för alla är att de är kopplade till BMW:s åttastegade Steptronic-automatlåda.

Instegsvarianten på bensinsidan heter 630i Gran Turismo. Den har en tvålitersfyra på 258 hästkrafter och 400 newtonmeter som skickar kraften till bakhjulen. 0-100 km/h går på 6,3 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Bränsleförbrukningen uppges ligga mellan 0,62 och 0,66 liter per mil vilket motsvarar 142-152 gram koldioxid per kilometer.

BMW 6-serie Gran Turismo 2018 (G32)

Med 610-1 800 liter bagageutrymme är 6-serie GT rymligare än 5-serie Touring.

640i Gran Turismo är storebror till 630i Gran Turismo. Den har en rak sexa på tre liter, 340 hästkrafter och 450 newtonmeter. Vid bakhjulsdrift går 0-100 km/h på 5,4 sekunder och vid fyrhjulsdrift (640i xDrive Gran Turismo) på 5,3 sekunder. Toppfarten är 250 km/h.
Förbrukningen vid bakhjulsdrift ligger mellan 0,70 och 0,74 liter per mil och utsläppen mellan 159 och 169 gram per kilometer. Är bilen fyrhjulsdriven är det 0,77 till 0,82 liter per mil samt 177 till 187 gram per kilometer som gäller.

Dieselalternativet heter 630d Gran Turismo när modellen är bakhjulsdriven och 630d xDrive Gran Turismo när den är fyrhjulsdriven. En treliterssexa på 265 hästkrafter och 620 newtonmeter tillåter accelerationer 0-100 km/h på 6,1 sekunder (6,0 med xDrive). Toppfarten är 250 km7h.
Förbrukningen ligger mellan 0,49 och 0,53 liter per mil (mellan 0,55 och 0,59 för xDrive) och utsläppen mellan 129 och 139 gram per kilometer (mellan 144 och 154 för xDrive).

Kommentera

På teknikensvarld.se finns flera alternativ för att kommentera. Du loggar in med ditt Disqus-, Facebook-, Twitter- eller Google-konto. Har du inget av dem kan du snabbt och enkelt skapa ett Disqus-konto här nedan.

Läs mer om våra regler

Du kanske också vill läsa