BMW 7-serie facelift presenterad

BMW:s lyxbil 7-serie har nått halvägs i sin livscykel, därmed är det dags för uppdatering. Nyheterna hittar vi bland annat i strålkastarna, njurarna, motorerna samt ett helt nytt multifunktionellt instrument med 3D-grafik.

BMW 7-serie facelift

BMW 7-serie facelift

För 35 år sedan lanserade en efterträdare till E3, en modell som fick beteckningen 7-serie. Då kunde BMW förmodligen inte förutse att den tillsammans med Mercedes och Audis motsvarigheter S-klass och A8 skulle bli måttstock i klassen och att tillverkare som Lexus, Honda, diverse amerikanska biltillverkare, Volvo samt några andra  i framtiden skulle snegla på trion för att kunna erbjuda motsvarande lyx och flärd.

Dagens BMW 7-serie, den femte i ordningen, har funnits sedan 2009 och genomgår nu en uppdatering för att försöka hålla konkurrenterna stången, då dessa båda är lite nyare (dagens A8 kom som årsmodell 2011, S-klass uppdaterades inför modellår 2010).
BMW gör det genom att uppdatera både ut- och insida, likaså motorerna som överlag blir snålare, ny teknik och nya utrustningsmöjligheter.

Exteriört möts vi av en uppdaterad front som är sig lik sedan tidigare. Men det finns förändringar. Exempelvis strålkastarna som består av enbart lysdioder, inklusive corona-ringarna. Respektive njure har bantats sett till de vertikala ribborna. Nu är de nio stycken i varje i stället för tolv som tidigare.
Men tydligaste förändringen i fronten är stötfångaren och spoilerpartiet som är lite mer uppdelat och inte så rakt och strikt som tidigare. En annan nyhet som tillhör främre halvan av bilen är sidoblinkersen som tagit klivet från framskärmarnas bakkant upp till ytterbackspeglarna.
I rumpan på 7-serie ser det ut som tidigare, dock med en liten skillnad. Mellan reflexglasen i stötfångarens nederdel har man låtit montera en tunn kromlist.

Interiört finner man bland annat nydesignade lädersäten med ännu bättre komfort än tidigare. Baksätet kan bytas ut mot två separata fåtöljer och gör man det tillvalet bör man också välja till baksätesunderhållningspaketet som bland annat innehåller en 9,2 tum stor skärm, 16 högtalare och 1 200 watt signerat Bang & Olufsen.
Största nyheten interiört är vad som finns i instrumenthuset. I stället för de vanliga rundlarna med kromsarg har BMW nu placerat en 10,25 tum stor färgskärm med 3D-grafik som visar den information som är mest lämplig beroende olika parametrar, exempelvis körsituationen.

Maskinerna som ger pjäsen 7-serie kraft att ta sig framåt har sett över och har generellt fått lägre förbrukning tack vare olika EfficientDynamics-tekniker så som bromskraftåtervinning och start/stopp-system. Som mest har förbrukningen sänkts med 25 procent.
Toppversionen är 760i med sina tolv cylindrar och 544 hästkrafter, samma effektsiffra som tidigare. Förbrukningen har dock sänkts från 1,3 till 1,28 liter per mil.
Minsta bensinaren sitter i 730i som bjuder på sex cylindrar i rad med volym på tre liter. Denna är inte tillgänglig i Sverige. En annan treliterssexa är 740i och vill man ha en V8 under huven är det 750i man ska lägga pengarna på.
Dieselalternativen är 730d, 740d och 750d varav sistnämnda endast finns i fyrhjulsdrivet xDrive-utförande. De två mindre dieslarna med cylindervolym på 3,0 liter bjuder på lägre förbrukning och utsläpp än tidigare men största nyheten är 750d xDrive som även den är sexcylindrig och med samma volym. Med sina 381 hästkrafter och TwinPower Turbo-teknik med tre turboaggregat hävdar BMW att motorn är den starkaste dieseln med sex cylindrar i rad i världen.
BMW ActiveHybrid 7 har fått andra generationens hybriddrivlina med sexcylindrig bensinmotor som assisteras av en elmotor. Vid blandad körning vill denna modellversion ha 0,68 liter bensin per mil vilket motsvarar 158 gram koldioxid per kilometer. Rejält lägre siffror än tidigare (0,94 l/mil samt 219 g/km) eftersom tidigare ActiveHybrid 7 använde sig av en V8-motor.
Alla modellversionen förutom 740d finns i versioner med lång hjulbas.

Vill du ta del av precis alla nyheter med 7-serie facelift kan du läsa deras gigantiska pressmeddelande här (på engelska).