Efter bildläckan för ett par dagar sedan är nu BMW Concept X7 iPerformance officiellt presenterad. En 7-serie i suv-format, lyxig och rymlig.

Veckans mest utskällda design, redan innan den presenterats. Men nu är den presenterad, BMW Concept X7 iPerformance som ska ställas ut i Frankfurt med start nästa vecka och som avslöjades för ett par dagar sedan. Exakt hur nära den produktionsfärdiga X7:an konceptbilen är vet vi inte. BMW skriver att detta är en titt på vad som komma skall, vilket kan betyda vad som helst, medan andra skriver att det är ett koncept som ligger nära verkligheten. Det bästa vi kan göra är att vänta in och se vad framtiden har att bjuda på. Men BMW:s produktionsbilar brukar ligga ganska nära konceptbilarnas former, bortsett från diverse icke praktiska detaljer.

BMW Concept X7 iPerformance

BMW Concept X7 iPerformance är 502 centimeter lång vilket betyder att den är 13,4 centimeter längre än X5 och 7,8 centimeter kortare än 7-serie i sitt kortaste utförande. Bilen är även en bred rackare med 202 centimeter från sida till sida. Det gör den 8,2 centimeter bredare än X5. Med 180 centimeter på höjden är den dessutom 3,8 centimeter högre än lillebrorsan. Axelavståndet på 301 centimeter placerar sig mittemellan X5 och 7-serie. X7 i konceptutförande är alltså en stor pjäs med bra innerutrymmen, så pass att BMW för andra gången lyckats klämma in sju säten (första gången var i 2-serie Gran Tourer).

BMW Concept X7 iPerformance

BMW skriver inte i detalj vad det rör sig om för drivlina i Concept X7 iPerformance. Det enda vi får höra är att det sitter en bensindriven TwinPower-turbomotor i bilen och att den är sammankopplad med en elmotor. Vi misstänker återigen att det är samma drivlina som i laddhybriden 740e iPerformance, eventuellt lite kraftigare – och med maffigare batteripaket eftersom BMW poängterar att räckvidden på el är lång.

BMW Concept X7 iPerformance

Vad gäller utseendet är det många som liknar BMW Concept X7 iPerformance vid en bäver tack vare de gigantiska njurarna som utgör grillen. I övrigt påminner linjerna både om Mercedes och Volvos stora suvar (GLS och XC90).

Interiören är tydligt BMW men mer avskalad. Det vi ser i konceptbilen sägs vara första titten på märkets framtida interiöra designfilosofi med rena linjer och lyx blandat med det senaste i teknikväg.

BMW X7, den riktiga bilen, väntas visas nästa år.

Visa kommentarer
NUVARANDE BMW Concept X7 iPerformance officiell – lyx på höjden
NÄSTA Opel Astra CNG är nu redo för gas